του Δάνη Τζαμτζή, βουλευτή Πέλλας με τη Νέα Δημοκρατία
Νέα ΚΑΠ και συνεταιρισμοί - Ηλεκτρονικό Εμπόριο και Δημοπρατήρια.
Α.Νέα ΚΑΠ και συνεταιρισμοί
Η νέα ΚΑΠ η οποία διαμορφώνεται το διάστημα αυτό και τα χρήματα που επέτυχε ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς να πάρει η χώρα μας την νέα περίοδο 2014-2020, δίνουν μεγάλες δυνατότητες για επανεκκίνηση της αγροτικής μας οικονομίας.
Σήμερα οι περισσότεροι πρωτοβάθμιοι και δευτεροβάθμιοι συνεταιρισμοί είναι χρεωκοπημένοι και δεν εμπορεύονται ούτε ένα κιλό προϊόντος.
Απλά πωλούν τα περιουσιακά τους στοιχεία(κλούβες, παλέτες, μπίνς, κλάρκ κ.λ.π), για να πληρώνονται τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων και κάποιοι εργαζόμενοι.
Τα έσοδά τους περιορίζονται στα χρήματα που παίρνουν για την υποβολή των δηλώσεων ΟΣΔΕ των αγροτών και από την ενοικίαση των εγκαταστάσεών τους σε ιδιώτες εμπόρους.
Δεν έχουν πληρώσει τους αγρότες συνεταίρους τους, μια και δύο χρονιές και αυτοί πλέον δεν πηγαίνουν τα προϊόντα τους στον συνεταιρισμό αλλά σε ιδιώτες.
1)Πρέπει να αφεθούν οι αγρότες να δημιουργήσουν νέες ομάδες παραγωγών με νέα νοοτροπία, σε νέες βάσεις και με άλλη λογική, την λογική « παράγω ποιοτικά προϊόντα για να κερδίσω αγορές, να διεκδικήσω ικανοποιητική τιμή» και όχι την λογική που λέει «ορίστε, αυτά είναι τα προϊόντα που παρήγαγα, δώστε μου την επιδότηση».
Νέες ομάδες παραγωγών θα δημιουργηθούν, αν μειώσουμε το όριο τζίρου που απαιτείται, για την δημιουργία ομάδων παραγωγών.
Δηλαδή, σήμερα προϋπόθεση για να γίνει μια νέα ομάδων παραγωγών (Ο.Π.)για τα πυρηνόκαρπα, δηλ. ροδάκινα, βερίκοκα, δαμάσκηνα, νεκταρίνια, κ.α., είναι να έχουν τζίρο τουλάχιστον 3 εκατομμύρια ευρώ.
Η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-Παπαδήμου, στις 4/6/12, παραμονή εκλογών, το έκανε 5 εκατομμύρια ,για να μην μπορεί καμία νέα Ο.Π. να δημιουργηθεί και αναγκαστικά όλοι οι αγρότες να πηγαίνουν τα προϊόντα τους στις παλιές Ο.Π. ,οι οποίες ψηφίζουν και αναδεικνύουν αυτά, τα σημερινά και χθεσινά συμβούλια στην ΠΑΣΕΓΕΣ.
Όριο λοιπόν τζίρου κάτω και από τα 3 εκατομμύρια, απ’ όπου το αλλάξαμε πρόσφατα εμείς, γιατί μια Ο.Π. δεν μπορεί από το ξεκίνημά της να έχει 3 εκατομμύρια τζίρο.
Μπορεί να αυξηθεί σταδιακά. Να απαιτείται αυτό μετά από τα 5 χρόνια λειτουργίας της Ο.Π.
Ειδικές περιπτώσεις, όπως απομακρυσμένες περιοχές ,περιοχές σε υψόμετρο, μικρή παραγωγή αλλά δυναμική καλλιέργεια κ.α., να μην έχει όριο τζίρου.
Π.χ. θέλω να δημιουργήσω Ο.Π. για ένα προϊόν σε περιοχή με υψόμετρο και με 50 παραγωγούς και θέλω να δώσω και «γεωγραφική ένδειξη» στο προϊόν, δεν μπορεί να μου ζητάει ο νόμος όριο τζίρου, διότι παράγω ένα ιδιαίτερο προϊόν.
2) Οι νέες Ο.Π. δεν θα έχουν χρέη και θα μπορούν να λειτουργήσουν αποδίδοντας στους παραγωγούς τους, κέρδος.
3) Οι νέες Ο.Π. δουλεύουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και έχουν ελάχιστους, 1-2 μόνιμους υπαλλήλους και κάποιους εποχιακούς ,έχοντας λίγα λειτουργικά έξοδα.
4)Το ερώτημα που προκύπτει είναι: Τι γίνεται με τους παλιούς συνεταιρισμούς που μετετράπησαν σε Ο.Π. και είναι καταχρεωμένοι;
Εκκαθάριση σε όλους.
Οι περισσότεροι από τους συνεταιρισμούς αυτούς δεν πρόκειται να ορθοποδήσουν ,θα κλείσουν .
Τα υποθηκευμένα κατά βάση στην ΑΤΕ περιουσιακά τους στοιχεία θα μπορέσουν να τα νοικιάσουν ή να τα αγοράσουν οι νέες Ο.Π.
Μέχρι όμως να ολοκληρωθεί η εκκαθάρισή τους, το κενό πρέπει να το καλύψουν νέες Ο.Π.
5) Αλλαγές στον τρόπο διοίκησης των Ο.Π. και συνεταιρισμών.
Δεν επιτρέπεται πλέον, η καθημερινή λειτουργία των Συνεταιρισμών να πραγματοποιείται από μέλη του Διοικητικών Συμβουλίων και Πρόεδρους , που μπορεί να μην έχουν επαρκείς γνώσεις.
Ο Πρόεδρος και το Δ.Σ., ενημερώνονται από τους Διευθυντές πωλήσεων, προσωπικού κλπ., οι οποίοι λογοδοτούν στο Δ.Σ. κάθε μήνα.
Ο Πρόεδρος και το Δ.Σ. των Ο.Π. που πωλούν και αγοράζουν προϊόντα ,ενώ δεν έχουν επαρκείς γνώσεις, αλλά εκλέχθηκαν λόγω σχέσεων συγγενείας κ.λ.π., πρέπει να τελειώσουν.
Β. Ηλεκτρονικό Εμπόριο –Δημοπρατήρια.
Επειδή οι Πρόεδροι και τα Διοικητικά Συμβούλια των συνεταιρισμών και Ο.Π. ήθελαν αυτοί να πωλούν τα αγροτικά προϊόντα , γι’ αυτό πολλοί, δεν θέλησαν να προχωρήσουν τα Δημοπρατήρια και γενικά το Ηλεκτρονικό Εμπόριο μέσα στους συνεταιρισμούς. Εξαίρεση η Κρήτη.
Το 1992 ως Δήμαρχος, εκπόνησα μελέτη για Δημοπρατήριο στην Σκύδρα.
Τότε, πρόεδρος μεγάλης δευτεροβάθμιας συνεταιριστικής οργάνωσης, μου είπε: «Τι λες ρε, δεν θα πουλάω εγώ και θα πουλάει το Δημοπρατήριο».
Το λόγο οι αγρότες τον κατανοούν.
Στον φορέα λειτουργίας του Δημοπρατηρίου, μπορούν να συμμετέχουν ο Δήμος, η Περιφέρεια, Ο.Π. και Ιδιώτες.
Με το Δημοπρατήριο χτυπιέται το καρτέλ των μεσαζόντων, ο παραγωγός διεκδικεί τιμή με την καλύτερη δουλειά του και την ποιότητα του προϊόντος του.
Πολύ γρήγορα, καθίσταται το προϊόν του επώνυμο, διότι ξέρει ο αγοραστής έμπορος ότι π.χ. ο Τζαμτζής παράγει ποιότητα 3 Α ,άρα πρέπει να πληρώσει για να αποκτήσει το προϊόν του.
Η πώληση μένει έξω από τις παρεμβάσεις των μελών του Δ.Σ. και ο καλός παραγωγός αμείβεται.
Σ’ ένα Δημοπρατήριο μπορούν να συμμετέχουν πολλές Ο.Π.
Π.χ. στο Greenery στην Χάγη της Ολλανδίας, που είναι το μεγαλύτερο Δημοπρατήριο της Ευρώπης και το επισκέφτηκα, συμμετείχαν 15 Ο.Π. και πωλούσαν όλα τα φρούτα και οπωροκηπευτικά, λουλούδια, μέχρι διακοσμητικά χρωματιστά μικρά κολοκυθάκια.
Ακόμη το Δημοπρατήριο μπορεί να συνδεθεί ηλεκτρονικά με μεγάλες αγορές της Ευρώπης και να δέχεται παραγγελίες.
Τα Δημοπρατήρια έχουν γίνει πράξη στην Ευρώπη από το 1980-1990.
Είμαστε πολύ πίσω.
Πρέπει να σπάσουμε αυγά.
Το σαθρό σύστημα των συνεταιρισμών που έχουμε, πρέπει να ξηλωθεί και ένα νέο συνεταιριστικό κίνημα να αναγεννηθεί από τις στάχτες που υπάρχουν σήμερα.
Πρέπει να τολμήσουμε. Οι καιροί το απαιτούν.
Θα έχουμε την συμπαράσταση και την επιδοκιμασία των αγροτών.
πηγή parapolitika.gr
Νέα ΚΑΠ και συνεταιρισμοί - Ηλεκτρονικό Εμπόριο και Δημοπρατήρια.
Α.Νέα ΚΑΠ και συνεταιρισμοί
Η νέα ΚΑΠ η οποία διαμορφώνεται το διάστημα αυτό και τα χρήματα που επέτυχε ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς να πάρει η χώρα μας την νέα περίοδο 2014-2020, δίνουν μεγάλες δυνατότητες για επανεκκίνηση της αγροτικής μας οικονομίας.
Σήμερα οι περισσότεροι πρωτοβάθμιοι και δευτεροβάθμιοι συνεταιρισμοί είναι χρεωκοπημένοι και δεν εμπορεύονται ούτε ένα κιλό προϊόντος.
Απλά πωλούν τα περιουσιακά τους στοιχεία(κλούβες, παλέτες, μπίνς, κλάρκ κ.λ.π), για να πληρώνονται τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων και κάποιοι εργαζόμενοι.
Τα έσοδά τους περιορίζονται στα χρήματα που παίρνουν για την υποβολή των δηλώσεων ΟΣΔΕ των αγροτών και από την ενοικίαση των εγκαταστάσεών τους σε ιδιώτες εμπόρους.
Δεν έχουν πληρώσει τους αγρότες συνεταίρους τους, μια και δύο χρονιές και αυτοί πλέον δεν πηγαίνουν τα προϊόντα τους στον συνεταιρισμό αλλά σε ιδιώτες.
1)Πρέπει να αφεθούν οι αγρότες να δημιουργήσουν νέες ομάδες παραγωγών με νέα νοοτροπία, σε νέες βάσεις και με άλλη λογική, την λογική « παράγω ποιοτικά προϊόντα για να κερδίσω αγορές, να διεκδικήσω ικανοποιητική τιμή» και όχι την λογική που λέει «ορίστε, αυτά είναι τα προϊόντα που παρήγαγα, δώστε μου την επιδότηση».
Νέες ομάδες παραγωγών θα δημιουργηθούν, αν μειώσουμε το όριο τζίρου που απαιτείται, για την δημιουργία ομάδων παραγωγών.
Δηλαδή, σήμερα προϋπόθεση για να γίνει μια νέα ομάδων παραγωγών (Ο.Π.)για τα πυρηνόκαρπα, δηλ. ροδάκινα, βερίκοκα, δαμάσκηνα, νεκταρίνια, κ.α., είναι να έχουν τζίρο τουλάχιστον 3 εκατομμύρια ευρώ.
Η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-Παπαδήμου, στις 4/6/12, παραμονή εκλογών, το έκανε 5 εκατομμύρια ,για να μην μπορεί καμία νέα Ο.Π. να δημιουργηθεί και αναγκαστικά όλοι οι αγρότες να πηγαίνουν τα προϊόντα τους στις παλιές Ο.Π. ,οι οποίες ψηφίζουν και αναδεικνύουν αυτά, τα σημερινά και χθεσινά συμβούλια στην ΠΑΣΕΓΕΣ.
Όριο λοιπόν τζίρου κάτω και από τα 3 εκατομμύρια, απ’ όπου το αλλάξαμε πρόσφατα εμείς, γιατί μια Ο.Π. δεν μπορεί από το ξεκίνημά της να έχει 3 εκατομμύρια τζίρο.
Μπορεί να αυξηθεί σταδιακά. Να απαιτείται αυτό μετά από τα 5 χρόνια λειτουργίας της Ο.Π.
Ειδικές περιπτώσεις, όπως απομακρυσμένες περιοχές ,περιοχές σε υψόμετρο, μικρή παραγωγή αλλά δυναμική καλλιέργεια κ.α., να μην έχει όριο τζίρου.
Π.χ. θέλω να δημιουργήσω Ο.Π. για ένα προϊόν σε περιοχή με υψόμετρο και με 50 παραγωγούς και θέλω να δώσω και «γεωγραφική ένδειξη» στο προϊόν, δεν μπορεί να μου ζητάει ο νόμος όριο τζίρου, διότι παράγω ένα ιδιαίτερο προϊόν.
2) Οι νέες Ο.Π. δεν θα έχουν χρέη και θα μπορούν να λειτουργήσουν αποδίδοντας στους παραγωγούς τους, κέρδος.
3) Οι νέες Ο.Π. δουλεύουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και έχουν ελάχιστους, 1-2 μόνιμους υπαλλήλους και κάποιους εποχιακούς ,έχοντας λίγα λειτουργικά έξοδα.
4)Το ερώτημα που προκύπτει είναι: Τι γίνεται με τους παλιούς συνεταιρισμούς που μετετράπησαν σε Ο.Π. και είναι καταχρεωμένοι;
Εκκαθάριση σε όλους.
Οι περισσότεροι από τους συνεταιρισμούς αυτούς δεν πρόκειται να ορθοποδήσουν ,θα κλείσουν .
Τα υποθηκευμένα κατά βάση στην ΑΤΕ περιουσιακά τους στοιχεία θα μπορέσουν να τα νοικιάσουν ή να τα αγοράσουν οι νέες Ο.Π.
Μέχρι όμως να ολοκληρωθεί η εκκαθάρισή τους, το κενό πρέπει να το καλύψουν νέες Ο.Π.
5) Αλλαγές στον τρόπο διοίκησης των Ο.Π. και συνεταιρισμών.
Δεν επιτρέπεται πλέον, η καθημερινή λειτουργία των Συνεταιρισμών να πραγματοποιείται από μέλη του Διοικητικών Συμβουλίων και Πρόεδρους , που μπορεί να μην έχουν επαρκείς γνώσεις.
Ο Πρόεδρος και το Δ.Σ., ενημερώνονται από τους Διευθυντές πωλήσεων, προσωπικού κλπ., οι οποίοι λογοδοτούν στο Δ.Σ. κάθε μήνα.
Ο Πρόεδρος και το Δ.Σ. των Ο.Π. που πωλούν και αγοράζουν προϊόντα ,ενώ δεν έχουν επαρκείς γνώσεις, αλλά εκλέχθηκαν λόγω σχέσεων συγγενείας κ.λ.π., πρέπει να τελειώσουν.
Β. Ηλεκτρονικό Εμπόριο –Δημοπρατήρια.
Επειδή οι Πρόεδροι και τα Διοικητικά Συμβούλια των συνεταιρισμών και Ο.Π. ήθελαν αυτοί να πωλούν τα αγροτικά προϊόντα , γι’ αυτό πολλοί, δεν θέλησαν να προχωρήσουν τα Δημοπρατήρια και γενικά το Ηλεκτρονικό Εμπόριο μέσα στους συνεταιρισμούς. Εξαίρεση η Κρήτη.
Το 1992 ως Δήμαρχος, εκπόνησα μελέτη για Δημοπρατήριο στην Σκύδρα.
Τότε, πρόεδρος μεγάλης δευτεροβάθμιας συνεταιριστικής οργάνωσης, μου είπε: «Τι λες ρε, δεν θα πουλάω εγώ και θα πουλάει το Δημοπρατήριο».
Το λόγο οι αγρότες τον κατανοούν.
Στον φορέα λειτουργίας του Δημοπρατηρίου, μπορούν να συμμετέχουν ο Δήμος, η Περιφέρεια, Ο.Π. και Ιδιώτες.
Με το Δημοπρατήριο χτυπιέται το καρτέλ των μεσαζόντων, ο παραγωγός διεκδικεί τιμή με την καλύτερη δουλειά του και την ποιότητα του προϊόντος του.
Πολύ γρήγορα, καθίσταται το προϊόν του επώνυμο, διότι ξέρει ο αγοραστής έμπορος ότι π.χ. ο Τζαμτζής παράγει ποιότητα 3 Α ,άρα πρέπει να πληρώσει για να αποκτήσει το προϊόν του.
Η πώληση μένει έξω από τις παρεμβάσεις των μελών του Δ.Σ. και ο καλός παραγωγός αμείβεται.
Σ’ ένα Δημοπρατήριο μπορούν να συμμετέχουν πολλές Ο.Π.
Π.χ. στο Greenery στην Χάγη της Ολλανδίας, που είναι το μεγαλύτερο Δημοπρατήριο της Ευρώπης και το επισκέφτηκα, συμμετείχαν 15 Ο.Π. και πωλούσαν όλα τα φρούτα και οπωροκηπευτικά, λουλούδια, μέχρι διακοσμητικά χρωματιστά μικρά κολοκυθάκια.
Ακόμη το Δημοπρατήριο μπορεί να συνδεθεί ηλεκτρονικά με μεγάλες αγορές της Ευρώπης και να δέχεται παραγγελίες.
Τα Δημοπρατήρια έχουν γίνει πράξη στην Ευρώπη από το 1980-1990.
Είμαστε πολύ πίσω.
Πρέπει να σπάσουμε αυγά.
Το σαθρό σύστημα των συνεταιρισμών που έχουμε, πρέπει να ξηλωθεί και ένα νέο συνεταιριστικό κίνημα να αναγεννηθεί από τις στάχτες που υπάρχουν σήμερα.
Πρέπει να τολμήσουμε. Οι καιροί το απαιτούν.
Θα έχουμε την συμπαράσταση και την επιδοκιμασία των αγροτών.
πηγή parapolitika.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου