Ολοκληρώθηκε την περασμένη εβδομάδα η επίσκεψη της αρμόδιας Επιτροπής του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης στη χώρα μας.
Η Επιτροπή αποτελούμενη από τον εισηγητή k. Torres –Pereira Artur, επικεφαλής ΕΡΡ του Κογκρέσου,την κ. Mosler-Tornstron Gudrun, εισηγήτρια και αντιπρόεδρο της επιτροπής επίβλεψης, την κ. Tania Groppi ειδικό για τα θέματα του Ευρωπαϊκού Χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και δύο εντεταλμένους γραμματείς, είχαν πολύωρες συνεργασίες με την ΚΕΔΕ , την ΕΝΠΕ και το Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να διαπιστώσουν αν η Ελλάδα τηρεί τις δεσμεύσεις της και τις υποχρεώσεις της όπως ο Ευρωπαϊκός χάρτης της Τοπικής Αυτονομίας ορίζει, ώστε να ενδυναμώνεται η τοπική δημοκρατία και η καλύτερη λειτουργίας των τοπικών αρχών προς όφελος των πολιτών των χωρών μελών.
Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην ΚΕΔΕ, την ευρωπαϊκή αντιπροσωπεία ενημέρωσε η επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας πρώην Δήμαρχος Βέροιας κ.Χαρίκλεια Ουσουλτζόγλου-Γεωργιάδη, (η οποία θα παραμείνει στη θέση αυτή μέχρι και τις αρχές του 2015).
Το ενδιαφέρον των επισκεπτών, εστιάστηκε κυρίως στις αλλαγές που έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στην Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα, στις εξελίξεις μετά την υιοθέτηση των συστάσεων του Κογκρέσου προς τη χώρα μας το 2002 και το 2008-οπότε μας είχε επισκεφθεί ξανά η αρμόδια Επιτροπή-, τα προβλήματα του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, την οικονομική κατάσταση των Δήμων μετά την επιβολή των μέτρων λιτότητας, το επίπεδο και την ποιότητα της διαβούλευσης με την κεντρική διοικηση και τα μη επικυρωμένα από την Ελλάδα άρθρα του Χάρτη.
Ενημερώνοντας, η κ. Ουσουλτζόγλου μεταξύ άλλων διευκρίνισε ότι:
Από το 2008, στην Ελλάδα,
πραγματοποιήθηκαν πολύ σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τον χάρτη της τ.α.
Το σχέδιο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ πριν καλά -καλά εφαρμοστεί το αντικατέστησε το σχέδιο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, που ουσιαστικά ήταν η συμβολή ή η θυσία της τ.α στη δημοσιονομική προσαρμογή, λόγω της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης .
Πριν το 1997, είπε, είχαμε 6.128 δήμους και κοινότητες.
Με τον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ 1.034 (1997)
1/1/2011 με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ 325
Παρέθεσε ενδιαφέροντα στοιχεία για
Τα ν.π των οτα, τα οποία
Το 2010 ήταν 4.300
Το 2011 έγιναν 520 δηλ -88%
Άλλες επιχειρήσεις μειώθηκαν 64%
Οι επιχειρήσεις ύδρευσης Αποχέτευσης -45%
ΣΥΝΟΛΙΚΆ -81%
Οι ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΑΠΟ 9.000 έγιναν 850, δηλ -91%, ενώ αντίστοιχα το πολιτικο προσωπικο μειώθηκε:
δημαρχοι -69%
συμβουλοι – 43%
αντιδημαρχοι -35%
ειδικοι συνεργατες -60%
το προσωπικο των Δήμων μειωθηκε πανω απο 20% παρ’ οτι με το μεγαλωμα των δημων αυξηθηκαν και οι αρμοδιοτητες. Όσον αφορά στα Εσοδα:
απο επιχορηγησεις ΚΑΠ δημων -60% περιπου
απο ΣΑΤΑ -56%
αντιμισθιες δημαρχων -30% περιπου
Ο δημαρχος αθηνας π.χ παίρνει καθαρά 2.800 (και φυσικά δεν προλαβαίνει να ασχοληθει με τιποτε αλλο)…
Υπογράμμισε απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ότι:
- οι αλλαγες καταφεραν σίγουρα εξοικονομηση πορων για τα ταμεια του κρατους
- εξασφαλισαν πληρη διαφανεια γιατι εισηχθη το διπλογραφικο συστημα σε ολους τους δημους
- αναρτηση καθε οικονομικης πραξης στο διαδικτυο
- τεθηκαν προϋποθεσεις για δανεισμο για να μην εχουμε υπερχρεωμενους
- ειδικο προγραμμα εξυγειανσης για τους υπερχρεωμενους
- ελεγχος νομιμοτητας
- συμμετοχη νεων στο εκλεγεσθαι απο 18 ετων
- συμπαραστατης δημοτη
- ε-κεπ κλπ.
- δεν παρέλειψε όμως να τονίσει και
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΚΛΗΡΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Α. Η Τ.Α είναι ο βασικός μοχλός κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής. Κρατάει στην πλάτη της το μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνικής πολιτικής χωρίς όμως αντίστοιχους πόρους. Π.χ αντι να αλλάξει το σύστημα υγείας και να περάσει η α΄βάθμια περιθαλψη στους δήμους, αναγκαζόμαστε , είπε, εμείς να δημιουργούμε δημοτικά ιατρεία που επειδή δεν υπάρχουν αντίστοιχοι πόροι τα λειτουργούμε με εθελοντές γιατρούς (που όμως δεν υπάρχει επίσημο πλαίσιο για τον εθελοντισμό). Είναι απαραίτητα γιατί αρκετοί πλέον είναι ανασφάλιστοι αφού δεν μπορούν να πληρώσουν εισφορές στα ασφαλιστικά τους ταμεία.
Οι Δήμοι έχουν τους παιδικούς σταθμούς, τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών, τα κέντρα για αυτόνομη διαβίωση ΑΜΕΑ, το ΒσΣ που εξυπηρετεί περίπου 80.000 ηλικιωμένους και ΑΜΕΑ, τα ΚΗΦΗ, κέντρα πρόληψης για εξαρτήσεις, κακοποιήσεις, στήριξη ΡΟΜΑ, κέντρα αλληλεγγύης για άπορους, άστεγους, συσσίτια, τρόφιμα φάρμακα, προνοιακά επιδόματα, προγράμματα στήριξης ανέργων, δίκτυα εθελοντών κλπ.
Χωρίς αντίστοιχους πόρους σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Πρέπει: ΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ να υπάρξει αποκέντρωση πόρων και αρμοδιοτήτων γι’ αυτά
Η α΄βάθμια φροντίδα υγείας να περάσει στους Δήμους κλπ
Παράλληλα οι Δήμοι είναι το μοναδικό ανάχωμα στην ανεργία, αφού είναι οι μόνοι χώροι όπου κινούνται έργα….
Μετά τις τοποθετήσεις και την παροχή επιπλέον σημαντικών στοιχείων με την τοποθέτηση της κ. Αννας Τσάτσου Παπαδημητρίου που εκπροσωπούσε τις Περιφέρειες, του κ. Σπύρου Τζόκα νυν Αντιπεριφερειάρχη και πρώην Δημάρχου Καισαριανής, των δημάρχων Αλίκης Σωτηριάδου και Αντώνη Γκουντάρα, ολοκληρώθηκε η πρώτη συζήτηση .
Στα Τελικά συμπεράσματα τονίζεται πως : «χρειάζεται να διαμορφωθεί ένα εθνικό αποκεντρωμένο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής από την Τ.Α, μέσω πιστοποιημένων δομών, με θεσμικά κατοχυρωμένη λειτουργία και διασφάλιση πόρων. Παρατηρήσεις
ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΧΑΡΤΗ ΓΙΑ Τ.Α
Σκοπός του Χαρτη βάσει της εισαγωγής του είναι 1. η επίτευξη μεγαλύτερης ενότητας μεταξύ των μελών του Συμβ Ευρώπης. Υπάρχουν χώρες δύο κι τριών ταχυτήτων. 2. Θελουμε αρμοδιότητες, δεν τις αρνιόμαστε τις διεκδικούμε, αλλά με αντίστοιχους πόρους. Θέλουμε πραγματική αποκέντρωση.
Θέλουμε έλεγχο νομιμότητας. Όχι όμως έλεγχο σκοπιμότητα. Αναπτύχθηκε στο όνομα της διαφάνειας, τεράστια γραφειοκρατία.
Στο άρθρο 4 παρ 4 για πλήρεις και αποκλειστικές αρμοδιότητες. Υπάρχουν προβλήματα λόγω συναρμοδιοτήτων.
Αρθρο 4 στο 5 και 6: επιβάλλονται οριζόντια μέτρα κι εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα.
Άρθρο 6, το 2: Υπάλληλοι με επαρκή αμοιβή δεν υπάρχουν. Δεν υπάρχουν μηχανισμοί επιβράβευσης ή μπόνους για τους καλούς υπαλλήλους.
Η Επιτροπή του Κογκρέσου θα επανέλθει στην Ελλάδα το Νοέμβρη, μετά θα συντάξει την Έκθεσή της για τη χώρα μας και θα την προωθήσει στο Συμβούλιο Υπουργών της Ε.Ε
Η Επιτροπή αποτελούμενη από τον εισηγητή k. Torres –Pereira Artur, επικεφαλής ΕΡΡ του Κογκρέσου,την κ. Mosler-Tornstron Gudrun, εισηγήτρια και αντιπρόεδρο της επιτροπής επίβλεψης, την κ. Tania Groppi ειδικό για τα θέματα του Ευρωπαϊκού Χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και δύο εντεταλμένους γραμματείς, είχαν πολύωρες συνεργασίες με την ΚΕΔΕ , την ΕΝΠΕ και το Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να διαπιστώσουν αν η Ελλάδα τηρεί τις δεσμεύσεις της και τις υποχρεώσεις της όπως ο Ευρωπαϊκός χάρτης της Τοπικής Αυτονομίας ορίζει, ώστε να ενδυναμώνεται η τοπική δημοκρατία και η καλύτερη λειτουργίας των τοπικών αρχών προς όφελος των πολιτών των χωρών μελών.
Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην ΚΕΔΕ, την ευρωπαϊκή αντιπροσωπεία ενημέρωσε η επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας πρώην Δήμαρχος Βέροιας κ.Χαρίκλεια Ουσουλτζόγλου-Γεωργιάδη, (η οποία θα παραμείνει στη θέση αυτή μέχρι και τις αρχές του 2015).
Το ενδιαφέρον των επισκεπτών, εστιάστηκε κυρίως στις αλλαγές που έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στην Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα, στις εξελίξεις μετά την υιοθέτηση των συστάσεων του Κογκρέσου προς τη χώρα μας το 2002 και το 2008-οπότε μας είχε επισκεφθεί ξανά η αρμόδια Επιτροπή-, τα προβλήματα του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, την οικονομική κατάσταση των Δήμων μετά την επιβολή των μέτρων λιτότητας, το επίπεδο και την ποιότητα της διαβούλευσης με την κεντρική διοικηση και τα μη επικυρωμένα από την Ελλάδα άρθρα του Χάρτη.
Ενημερώνοντας, η κ. Ουσουλτζόγλου μεταξύ άλλων διευκρίνισε ότι:
Από το 2008, στην Ελλάδα,
πραγματοποιήθηκαν πολύ σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τον χάρτη της τ.α.
Το σχέδιο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ πριν καλά -καλά εφαρμοστεί το αντικατέστησε το σχέδιο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, που ουσιαστικά ήταν η συμβολή ή η θυσία της τ.α στη δημοσιονομική προσαρμογή, λόγω της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης .
Πριν το 1997, είπε, είχαμε 6.128 δήμους και κοινότητες.
Με τον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ 1.034 (1997)
1/1/2011 με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ 325
Παρέθεσε ενδιαφέροντα στοιχεία για
Τα ν.π των οτα, τα οποία
Το 2010 ήταν 4.300
Το 2011 έγιναν 520 δηλ -88%
Άλλες επιχειρήσεις μειώθηκαν 64%
Οι επιχειρήσεις ύδρευσης Αποχέτευσης -45%
ΣΥΝΟΛΙΚΆ -81%
Οι ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΑΠΟ 9.000 έγιναν 850, δηλ -91%, ενώ αντίστοιχα το πολιτικο προσωπικο μειώθηκε:
δημαρχοι -69%
συμβουλοι – 43%
αντιδημαρχοι -35%
ειδικοι συνεργατες -60%
το προσωπικο των Δήμων μειωθηκε πανω απο 20% παρ’ οτι με το μεγαλωμα των δημων αυξηθηκαν και οι αρμοδιοτητες. Όσον αφορά στα Εσοδα:
απο επιχορηγησεις ΚΑΠ δημων -60% περιπου
απο ΣΑΤΑ -56%
αντιμισθιες δημαρχων -30% περιπου
Ο δημαρχος αθηνας π.χ παίρνει καθαρά 2.800 (και φυσικά δεν προλαβαίνει να ασχοληθει με τιποτε αλλο)…
Υπογράμμισε απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ότι:
- οι αλλαγες καταφεραν σίγουρα εξοικονομηση πορων για τα ταμεια του κρατους
- εξασφαλισαν πληρη διαφανεια γιατι εισηχθη το διπλογραφικο συστημα σε ολους τους δημους
- αναρτηση καθε οικονομικης πραξης στο διαδικτυο
- τεθηκαν προϋποθεσεις για δανεισμο για να μην εχουμε υπερχρεωμενους
- ειδικο προγραμμα εξυγειανσης για τους υπερχρεωμενους
- ελεγχος νομιμοτητας
- συμμετοχη νεων στο εκλεγεσθαι απο 18 ετων
- συμπαραστατης δημοτη
- ε-κεπ κλπ.
- δεν παρέλειψε όμως να τονίσει και
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΚΛΗΡΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Α. Η Τ.Α είναι ο βασικός μοχλός κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής. Κρατάει στην πλάτη της το μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνικής πολιτικής χωρίς όμως αντίστοιχους πόρους. Π.χ αντι να αλλάξει το σύστημα υγείας και να περάσει η α΄βάθμια περιθαλψη στους δήμους, αναγκαζόμαστε , είπε, εμείς να δημιουργούμε δημοτικά ιατρεία που επειδή δεν υπάρχουν αντίστοιχοι πόροι τα λειτουργούμε με εθελοντές γιατρούς (που όμως δεν υπάρχει επίσημο πλαίσιο για τον εθελοντισμό). Είναι απαραίτητα γιατί αρκετοί πλέον είναι ανασφάλιστοι αφού δεν μπορούν να πληρώσουν εισφορές στα ασφαλιστικά τους ταμεία.
Οι Δήμοι έχουν τους παιδικούς σταθμούς, τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών, τα κέντρα για αυτόνομη διαβίωση ΑΜΕΑ, το ΒσΣ που εξυπηρετεί περίπου 80.000 ηλικιωμένους και ΑΜΕΑ, τα ΚΗΦΗ, κέντρα πρόληψης για εξαρτήσεις, κακοποιήσεις, στήριξη ΡΟΜΑ, κέντρα αλληλεγγύης για άπορους, άστεγους, συσσίτια, τρόφιμα φάρμακα, προνοιακά επιδόματα, προγράμματα στήριξης ανέργων, δίκτυα εθελοντών κλπ.
Χωρίς αντίστοιχους πόρους σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Πρέπει: ΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ να υπάρξει αποκέντρωση πόρων και αρμοδιοτήτων γι’ αυτά
Η α΄βάθμια φροντίδα υγείας να περάσει στους Δήμους κλπ
Παράλληλα οι Δήμοι είναι το μοναδικό ανάχωμα στην ανεργία, αφού είναι οι μόνοι χώροι όπου κινούνται έργα….
Μετά τις τοποθετήσεις και την παροχή επιπλέον σημαντικών στοιχείων με την τοποθέτηση της κ. Αννας Τσάτσου Παπαδημητρίου που εκπροσωπούσε τις Περιφέρειες, του κ. Σπύρου Τζόκα νυν Αντιπεριφερειάρχη και πρώην Δημάρχου Καισαριανής, των δημάρχων Αλίκης Σωτηριάδου και Αντώνη Γκουντάρα, ολοκληρώθηκε η πρώτη συζήτηση .
Στα Τελικά συμπεράσματα τονίζεται πως : «χρειάζεται να διαμορφωθεί ένα εθνικό αποκεντρωμένο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής από την Τ.Α, μέσω πιστοποιημένων δομών, με θεσμικά κατοχυρωμένη λειτουργία και διασφάλιση πόρων. Παρατηρήσεις
ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΧΑΡΤΗ ΓΙΑ Τ.Α
Σκοπός του Χαρτη βάσει της εισαγωγής του είναι 1. η επίτευξη μεγαλύτερης ενότητας μεταξύ των μελών του Συμβ Ευρώπης. Υπάρχουν χώρες δύο κι τριών ταχυτήτων. 2. Θελουμε αρμοδιότητες, δεν τις αρνιόμαστε τις διεκδικούμε, αλλά με αντίστοιχους πόρους. Θέλουμε πραγματική αποκέντρωση.
Θέλουμε έλεγχο νομιμότητας. Όχι όμως έλεγχο σκοπιμότητα. Αναπτύχθηκε στο όνομα της διαφάνειας, τεράστια γραφειοκρατία.
Στο άρθρο 4 παρ 4 για πλήρεις και αποκλειστικές αρμοδιότητες. Υπάρχουν προβλήματα λόγω συναρμοδιοτήτων.
Αρθρο 4 στο 5 και 6: επιβάλλονται οριζόντια μέτρα κι εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα.
Άρθρο 6, το 2: Υπάλληλοι με επαρκή αμοιβή δεν υπάρχουν. Δεν υπάρχουν μηχανισμοί επιβράβευσης ή μπόνους για τους καλούς υπαλλήλους.
Η Επιτροπή του Κογκρέσου θα επανέλθει στην Ελλάδα το Νοέμβρη, μετά θα συντάξει την Έκθεσή της για τη χώρα μας και θα την προωθήσει στο Συμβούλιο Υπουργών της Ε.Ε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου