Την Πέμπτη της Διακαινησίμου το πρωί ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και
Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε στον ιερό ναό αγίου Γεωργίου Ναούσης επι τη μνήμη των αγίων 5 ιερομαρτύρων και κήρυξε το θείο λόγο.
Μετά το τέλος της θείας λειτουργίας τέλεσε αγιασμό θυρανοιξίων στο παρεκκλήσιο των αγίων 5 ιερομαρτύρων και του αγίου Γεωργίου Καρσλίδη, που βρίσκεται στη νότια πλευρά του προαυλίου του κυρίως ναού.
Στην ομιλία του ο σεβασμιώτατος τόνισε:
«Ὡς ἐνιαύσιος ἀμνός, ὁ εὐλογούμενος ἡμῖν, … ὑπέρ πάντων τέθυται».
Ἑορτάσαμε, ἀδελφοί μου, πρίν ἀπό λίγες μόνο ἡμέρες τά μεγάλα καί σωτηριώδη γεγονότα τοῦ Πάθους καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας. Εἴδαμε τόν Χριστό «ὡς ἀμνόν ἐναντίον τοῦ κείροντος αὐτόν», κατά τόν προφήτη Ἡσαΐα, νά προσφέρει τόν ἑαυτό του θυσία ὑπέρ τῶν ἁμαρτιῶν μας. Τόν εἴδαμε, ὅπως λέγει καί ὁ ἱερός ὑμνογράφος νά θυσιάζεται «ὡς ἐνιαύσιος ἀμνός» γιά ὅλους τούς ἀνθρώπους καί νά ἀντικαθιστᾶ μέ τή δική του θυσία ὅλες τίς θυσίες πού προσέφεραν καί θά προσέφεραν οἱ ἄνθρωποι στόν Θεό γιά τήν ἐξιλέωσή τους.
Θυσιάζεται ὁ Χριστός ἐφάπαξ ὡς θεάνθρωπος γιά νά καταργήσει τόν μεσότοιχο πού εἶχε ὑψώσει ἡ παρακοή τῶν πρωτοπλάστων μεταξύ Θεοῦ καί ἀνθρώπων καί εἶχαν ἐπαυξήσει οἱ ἁμαρτίες ὅλων τῶν γενεῶν. Θυσιάζεται ὅμως καί διαρκῶς, καθώς ἡ θεία Λειτουργία πού τελεῖται εἰς ἀνάμνηση τῆς θυσίας του, εἰς ἀνάμνηση τοῦ Σταυροῦ, τοῦ Πάθους καί τῆς Ἀναστάσεώς του, ἀποτελεῖ τήν ἀνά τούς αἰῶνες συνέχιση τῆς θυσίας του «ὑπέρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καί σωτηρίας».
Αὐτή τήν ἀνάμνηση τῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ ἐπιτελοῦσαν καί οἱ ἑορταζόμενοι πέντε ἅγιοι ἱερομάρτυρες τῆς Ναούσης, τήν Πέμπτη μετά τό Πάσχα, τελῶντας τή θεία Λειτουργία στόν ἱερό αὐτό ναό τοῦ ἁγίου Γεωργίου, ἔχοντας ἐπί τῆς ἁγίας Τραπέζης τόν «ἐνιαύσιον ἀμνόν» καί ἱκετεύοντάς τον νά δείξει τό ἔλεός του καί νά σώσει τήν πόλη καί τούς κατοίκους τῆς Ναούσης ἀπό τόν κίνδυνο καί τήν ὀργή τῶν ἀλλοθρήσκων πού τήν πολιορκοῦσαν.
Ἀλλά αὐτή ἀκριβῶς τή στιγμή τῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ ὁ Θεός θέλησε νά τούς καλέσει νά γίνουν καί αὐτοί θυσία χάριν τῆς πίστεώς τους στόν Χριστό, καί τούς ἐπιφύλαξε τήν τιμή νά ὑπομείνουν τό μαρτύριο τοῦ αἵματος τήν ὥρα πού τελοῦσαν τήν ἀναίμακτη θυσία. Τούς ἐπεφύλαξε τήν τιμή νά γίνουν καί αὐτοί ἱερά σφάγια καί νά ἑνώσουν τό αἷμα τοῦ μαρτυρίου του μέ τό αἷμα τοῦ Χριστοῦ πού βρισκόταν ἐπάνω στήν ἁγία Τράπεζα. Καί ἡ θυσία τους ἔγινε δεκτή· καί ὁ Θεός τούς πῆρε κοντά του στόν οὐρανό γιά νά συνεχίζουν ἐκεῖ τήν ἀτελεύτητη λειτουργία ἐνώπιον τοῦ θρόνου τῆς μεγαλωσύνης του.
Αὐτούς τούς πέντε ἁγίους ἱερομάρτυρες, τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν ἐκ Πέτρας, τόν ἅγιο Γεράσιμο τόν πνευματικό, τόν ἅγιο Δημήτριο τόν Σακκελάριο, καί τούς ἄλλους δύο, τῶν ὁποίων τά ὀνόματα παρέμειναν ἄγνωστα, τιμοῦμε καί ἐμεῖς σήμερα, ἀδελφοί μου, τελῶντας τήν ἀναίμακτη θυσία εἰς τιμήν καί μνήμην των, λίγες ἡμέρες πρίν ἀπό τήν ἑορτή τῆς μνήμης τῶν δισχιλίων μαρτύρων τῆς πόλεώς μας, πού ἔχυσαν καί αὐτοί τό αἷμα τους γιά τήν πίστη καί τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ δική τους θυσία ἀποτελεῖ τήν ἀνταπόδοσή τους στή θυσία τοῦ Ἰησοῦ, ὁ ὁποῖος «ὡς ἐνιαύσιος ἀμνός … ὑπέρ πάντων τέθυται» καί ἀποτελεῖ συγχρόνως τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο οἰκειοποιήθηκαν ἐκεῖνοι τή θυσία τοῦ Χριστοῦ γιά τή δική τους σωτηρία.
Ὁ Χριστός, βεβαίως, δέν περιμένει ἀπό ἐμᾶς τούς ἀνθρώπους ἀνταπόδοση γιά τή θυσία πού μᾶς προσέφερε· ἡ ἀνταπόδοση ὅμως ἀπό τήν πλευρά μας εἶναι αὐτή μέ τήν ὁποία συμμετέχουμε ἐμεῖς στή θυσία του καί γινόμεθα μέτοχοι τῆς σωτηρίας πού μᾶς προσέφερε. Γιά ἐμᾶς σήμερα δέν τίθεται, ἀσφαλῶς, θέμα θυσίας τῆς ζωῆς μας χάριν τοῦ Χριστοῦ καί τῆς εἰς αὐτόν πίστεως, δέν τίθεται θέμα μαρτυρίου, ὅπως στήν περίπτωση τῶν ἑορταζομένων ἁγίων ἱερομαρτύρων. Μποροῦμε ὅμως καί ἐμεῖς νά προσφέρουμε τή δική μας θυσία ὁ καθένας χάριν τοῦ Χριστοῦ· καί αὐτή εἶναι ἡ προσπάθειά μας νά νεκρώσουμε τόν παλαιό μας ἄνθρωπο, ἐκκόπτοντας τά πάθη καί τίς ἀδυναμίες του, κάνοντας μικρές, καθημερινές θυσίες γιά χάρη τοῦ Χριστοῦ, προκειμένου νά ζοῦμε σύμφωνα μέ τό θέλημά του καί νά μήν παραβαίνουμε τίς ἐντολές του. Θυσιάζοντας κάτι πού μᾶς εὐχαριστεῖ, προκειμένου νά προσφέρουμε κάτι στόν ἀδελφό μας πού τό ἔχει ἀνάγκη. Θυσιάζοντας κάτι πού μᾶς διασκεδάζει, ἐάν αὐτό μπορεῖ νά εἶναι ἐπικίνδυνο ἤ βλαπτικό γιά τήν ψυχή μας.
Ἄν ὁ καθένας ἀπό ἐμᾶς ψάξει, ἀδελφοί μου, μέσα του, θά βρεῖ ποιές θυσίες μπορεῖ καί πρέπει νά κάνει ὥστε νά φανεῖ καί αὐτός ἀντάξιος τῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ. Καί αὐτό ἀκριβῶς εἶναι τό μήνυμα τῆς σημερινῆς ἑορτῆς. Αὐτό μᾶς προτρέπουν νά κάνουμε καί οἱ ἑορταζόμενοι ἅγιοι ἱερομάρτυρες ἀπό ἐδῶ, ἀπό τόν τόπο τοῦ μαρτυρίου τους. Ἄς ἀκούσουμε τή φωνή τους καί ἄς ἀκολουθήσουμε τό παράδειγμά τους γιά νά ἔχουμε καί τή χάρη τους, ἀδελφοί μου.
Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε στον ιερό ναό αγίου Γεωργίου Ναούσης επι τη μνήμη των αγίων 5 ιερομαρτύρων και κήρυξε το θείο λόγο.
Μετά το τέλος της θείας λειτουργίας τέλεσε αγιασμό θυρανοιξίων στο παρεκκλήσιο των αγίων 5 ιερομαρτύρων και του αγίου Γεωργίου Καρσλίδη, που βρίσκεται στη νότια πλευρά του προαυλίου του κυρίως ναού.
Στην ομιλία του ο σεβασμιώτατος τόνισε:
«Ὡς ἐνιαύσιος ἀμνός, ὁ εὐλογούμενος ἡμῖν, … ὑπέρ πάντων τέθυται».
Ἑορτάσαμε, ἀδελφοί μου, πρίν ἀπό λίγες μόνο ἡμέρες τά μεγάλα καί σωτηριώδη γεγονότα τοῦ Πάθους καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας. Εἴδαμε τόν Χριστό «ὡς ἀμνόν ἐναντίον τοῦ κείροντος αὐτόν», κατά τόν προφήτη Ἡσαΐα, νά προσφέρει τόν ἑαυτό του θυσία ὑπέρ τῶν ἁμαρτιῶν μας. Τόν εἴδαμε, ὅπως λέγει καί ὁ ἱερός ὑμνογράφος νά θυσιάζεται «ὡς ἐνιαύσιος ἀμνός» γιά ὅλους τούς ἀνθρώπους καί νά ἀντικαθιστᾶ μέ τή δική του θυσία ὅλες τίς θυσίες πού προσέφεραν καί θά προσέφεραν οἱ ἄνθρωποι στόν Θεό γιά τήν ἐξιλέωσή τους.
Θυσιάζεται ὁ Χριστός ἐφάπαξ ὡς θεάνθρωπος γιά νά καταργήσει τόν μεσότοιχο πού εἶχε ὑψώσει ἡ παρακοή τῶν πρωτοπλάστων μεταξύ Θεοῦ καί ἀνθρώπων καί εἶχαν ἐπαυξήσει οἱ ἁμαρτίες ὅλων τῶν γενεῶν. Θυσιάζεται ὅμως καί διαρκῶς, καθώς ἡ θεία Λειτουργία πού τελεῖται εἰς ἀνάμνηση τῆς θυσίας του, εἰς ἀνάμνηση τοῦ Σταυροῦ, τοῦ Πάθους καί τῆς Ἀναστάσεώς του, ἀποτελεῖ τήν ἀνά τούς αἰῶνες συνέχιση τῆς θυσίας του «ὑπέρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καί σωτηρίας».
Αὐτή τήν ἀνάμνηση τῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ ἐπιτελοῦσαν καί οἱ ἑορταζόμενοι πέντε ἅγιοι ἱερομάρτυρες τῆς Ναούσης, τήν Πέμπτη μετά τό Πάσχα, τελῶντας τή θεία Λειτουργία στόν ἱερό αὐτό ναό τοῦ ἁγίου Γεωργίου, ἔχοντας ἐπί τῆς ἁγίας Τραπέζης τόν «ἐνιαύσιον ἀμνόν» καί ἱκετεύοντάς τον νά δείξει τό ἔλεός του καί νά σώσει τήν πόλη καί τούς κατοίκους τῆς Ναούσης ἀπό τόν κίνδυνο καί τήν ὀργή τῶν ἀλλοθρήσκων πού τήν πολιορκοῦσαν.
Ἀλλά αὐτή ἀκριβῶς τή στιγμή τῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ ὁ Θεός θέλησε νά τούς καλέσει νά γίνουν καί αὐτοί θυσία χάριν τῆς πίστεώς τους στόν Χριστό, καί τούς ἐπιφύλαξε τήν τιμή νά ὑπομείνουν τό μαρτύριο τοῦ αἵματος τήν ὥρα πού τελοῦσαν τήν ἀναίμακτη θυσία. Τούς ἐπεφύλαξε τήν τιμή νά γίνουν καί αὐτοί ἱερά σφάγια καί νά ἑνώσουν τό αἷμα τοῦ μαρτυρίου του μέ τό αἷμα τοῦ Χριστοῦ πού βρισκόταν ἐπάνω στήν ἁγία Τράπεζα. Καί ἡ θυσία τους ἔγινε δεκτή· καί ὁ Θεός τούς πῆρε κοντά του στόν οὐρανό γιά νά συνεχίζουν ἐκεῖ τήν ἀτελεύτητη λειτουργία ἐνώπιον τοῦ θρόνου τῆς μεγαλωσύνης του.
Αὐτούς τούς πέντε ἁγίους ἱερομάρτυρες, τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν ἐκ Πέτρας, τόν ἅγιο Γεράσιμο τόν πνευματικό, τόν ἅγιο Δημήτριο τόν Σακκελάριο, καί τούς ἄλλους δύο, τῶν ὁποίων τά ὀνόματα παρέμειναν ἄγνωστα, τιμοῦμε καί ἐμεῖς σήμερα, ἀδελφοί μου, τελῶντας τήν ἀναίμακτη θυσία εἰς τιμήν καί μνήμην των, λίγες ἡμέρες πρίν ἀπό τήν ἑορτή τῆς μνήμης τῶν δισχιλίων μαρτύρων τῆς πόλεώς μας, πού ἔχυσαν καί αὐτοί τό αἷμα τους γιά τήν πίστη καί τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ δική τους θυσία ἀποτελεῖ τήν ἀνταπόδοσή τους στή θυσία τοῦ Ἰησοῦ, ὁ ὁποῖος «ὡς ἐνιαύσιος ἀμνός … ὑπέρ πάντων τέθυται» καί ἀποτελεῖ συγχρόνως τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο οἰκειοποιήθηκαν ἐκεῖνοι τή θυσία τοῦ Χριστοῦ γιά τή δική τους σωτηρία.
Ὁ Χριστός, βεβαίως, δέν περιμένει ἀπό ἐμᾶς τούς ἀνθρώπους ἀνταπόδοση γιά τή θυσία πού μᾶς προσέφερε· ἡ ἀνταπόδοση ὅμως ἀπό τήν πλευρά μας εἶναι αὐτή μέ τήν ὁποία συμμετέχουμε ἐμεῖς στή θυσία του καί γινόμεθα μέτοχοι τῆς σωτηρίας πού μᾶς προσέφερε. Γιά ἐμᾶς σήμερα δέν τίθεται, ἀσφαλῶς, θέμα θυσίας τῆς ζωῆς μας χάριν τοῦ Χριστοῦ καί τῆς εἰς αὐτόν πίστεως, δέν τίθεται θέμα μαρτυρίου, ὅπως στήν περίπτωση τῶν ἑορταζομένων ἁγίων ἱερομαρτύρων. Μποροῦμε ὅμως καί ἐμεῖς νά προσφέρουμε τή δική μας θυσία ὁ καθένας χάριν τοῦ Χριστοῦ· καί αὐτή εἶναι ἡ προσπάθειά μας νά νεκρώσουμε τόν παλαιό μας ἄνθρωπο, ἐκκόπτοντας τά πάθη καί τίς ἀδυναμίες του, κάνοντας μικρές, καθημερινές θυσίες γιά χάρη τοῦ Χριστοῦ, προκειμένου νά ζοῦμε σύμφωνα μέ τό θέλημά του καί νά μήν παραβαίνουμε τίς ἐντολές του. Θυσιάζοντας κάτι πού μᾶς εὐχαριστεῖ, προκειμένου νά προσφέρουμε κάτι στόν ἀδελφό μας πού τό ἔχει ἀνάγκη. Θυσιάζοντας κάτι πού μᾶς διασκεδάζει, ἐάν αὐτό μπορεῖ νά εἶναι ἐπικίνδυνο ἤ βλαπτικό γιά τήν ψυχή μας.
Ἄν ὁ καθένας ἀπό ἐμᾶς ψάξει, ἀδελφοί μου, μέσα του, θά βρεῖ ποιές θυσίες μπορεῖ καί πρέπει νά κάνει ὥστε νά φανεῖ καί αὐτός ἀντάξιος τῆς θυσίας τοῦ Χριστοῦ. Καί αὐτό ἀκριβῶς εἶναι τό μήνυμα τῆς σημερινῆς ἑορτῆς. Αὐτό μᾶς προτρέπουν νά κάνουμε καί οἱ ἑορταζόμενοι ἅγιοι ἱερομάρτυρες ἀπό ἐδῶ, ἀπό τόν τόπο τοῦ μαρτυρίου τους. Ἄς ἀκούσουμε τή φωνή τους καί ἄς ἀκολουθήσουμε τό παράδειγμά τους γιά νά ἔχουμε καί τή χάρη τους, ἀδελφοί μου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου