Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

Στήριξη των νέων αγροτών με πριμ έως 70.000 ευρώ

Προνομιακή υποστήριξη θα έχουν οι νέοι ηλικιακά αγρότες στο πλαίσιο της νέας Κοινής Αγροτικής
Πολιτικής, καθώς προβλέπεται πριμ πρώτης εγκατάστασης έως και 70.000 ευρώ, αλλά και μια ειδική συμπληρωματική ενίσχυση για τα πρώτα πέντε χρόνια δραστηριότητάς τους, πέραν αυτής που αφορά όλους τους γεωργούς.
Αυτό τόνισε στη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησε από κοινού με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων  Α. Τσαυτάρη, ο Επίτροπος Γεωργίας και Ανάπτυξης Ντατσιάν Τσιόλος, υπογραμμίζοντας πως για πρώτη φορά η ΕΕ διαμορφώνει μια ουσιαστική πολιτική για τους νέους αγρότες. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις το 6% των αγροτών στην Ευρώπη σήμερα είναι κάτω των 40 ετών.
Ο κ. Τσιόλος επισήμανε ότι παρά τη δύσκολη περίοδο για τα δημοσιονομικά μεγέθη της ΕΕ και τη διεύρυνσή της σε 28 κράτη-μέλη, οι πιστώσεις υπέρ της κοινοτικής πολιτικής κρατήθηκαν σε αρκετά υψηλά επίπεδα και κατέστη εφικτή μια αποτελεσματική κατανομή των πιστώσεων και μεταξύ των κρατών μελών, και μεταξύ περιφερειών, και μεταξύ παραγωγών.
Αναφερόμενος στην Ελλάδα,  είπε, ότι οι πιστώσεις που έχουν δοθεί για την επόμενη προγραμματική περίοδο είναι πλέον των 19,7 δισ. ευρώ και υπογράμμισε πως η χώρα έχει ένα μεγάλο δυναμικό σε επίπεδο ποιότητας προϊόντων, που συνεπάγεται σημαντικές προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη. «Απόδειξη ότι η Ελλάδα έχει ένα μεγάλο δυναμικό εκμετάλλευσης προστιθέμενης αξίας», είπε, «είναι ότι εδώ και μερικές μέρες καταγράψαμε και το 100ο προϊόν με ένδειξη γεωγραφικής προέλευσης, την πιστοποίηση ΠΟΠ και νομίζω πως σε σχέση με το μέγεθος της χώρας, αυτό αποτελεί μια εκπληκτική επίδοση».
Παράλληλα, όπως αναφέρει και το Έθνος, τόνισε πως η Ευρωπαϊκή Ένωση θέτει αυστηρές προδιαγραφές για τις αγροτικές επιδοτήσεις . Με τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, που θα ισχύσει από το 2014, αποκλείονται από τη χρηματοδότηση επιχειρήσεις και ιδιώτες που η ενασχόλησή τους με τη γεωργία βρίσκεται μόνο στα χαρτιά.
Πρώτη στη λίστα των μεταρρυθμίσεων βρίσκεται η κατάργηση των επιδοτήσεων για τους «μη ενεργούς» αγρότες. Πρόκειται για ιδιοκτήτες αγροτικών εκτάσεων οι οποίοι έχουν αποσυρθεί από την παραγωγή και δεν τις καλλιεργούν.
Βασικός σκοπός της αλλαγής αυτής που φέρνει η νέα αγροτική πολιτική της ΕΕ είναι η καθιέρωση του ορισμού του «ενεργού γεωργού».

Δείτε ολόκληρη την συνεντευξη:

Ακολουθεί το κείμενο της απομαγνητοφώνησης της κοινής συνέντευξης Τύπου του κ. Ciolos και του κ. Τσαυτάρη.

Υπουργός: Είναι ιδιαίτερη χαρά και τιμή να έχουμε σήμερα στην Ελλάδα τον κ. DacianCiolos,  τον Επίτροπο Γεωργίας που είναι και προσωπικός μου φίλος, έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία μαζί του. Δέχτηκε πρόθυμα την πρόσκληση να βρεθεί σήμερα στην Ελλάδα, κυρίως για να ακούσει και να συζητήσει μαζί μας τις προσπάθειες τις εθνικές που κάνουμε στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ, να ετοιμάσουμε το δικό μας αναπτυξιακό σχέδιο για να δούμε πως θα αξιοποιηθούν σωστά  για όφελος της γεωργίας και για ένα βιώσιμο μέλλον αυτής της γεωργίας της Ελλάδας τα χρήματα που θα διατεθούν πλέον στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ, όπως είπε και ο κ. Καρβούνης, είναι αρκετά.
Έτσι είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε από το πρωί στο Αναπτυξιακό Συνέδριο  με πολλούς ανθρώπους τα θέματα αυτά. Ήταν μάλιστα και η πρώτη ευκαιρία να ακούσουν πιο ολοκληρωμένα τώρα καθώς φύγαμε από την πρώτη προτεραιότητα που ήταν να υπάρξει μέσα στο 2013 η πολιτική συμφωνία για τη νέα ΚΑΠ, κάτι που ολοκληρώθηκε, όπως είδατε, μέχρι το Σεπτέμβριο.
Τώρα μπροστά μας έχουμε να ολοκληρώσουμε γρήγορα το εφαρμοστικό πλαίσιο, δηλαδή τους τέσσερις κανονισμούς, που σας έχω αναλύσει. Για τον πρώτο και τον δεύτερο πυλώνα, για τη Κοινή Οργάνωση Αγοράς, όπως επίσης και τον οριζόντιο κανονισμό που αφορά στις χρηματοδοτήσεις.
Όπως αντιλαμβάνεστε το φορτίο αυτό θα πέσει στις πλάτες της Ελληνικής Προεδρίας. Δηλαδή μόλις το πολιτικό πλαίσιο που ήδη συμφωνήθηκε μεταφραστεί στις διάφορες γλώσσες, θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και θα γίνει πλέον επίσημο πλαίσιο, το αμέσως επόμενο φορτίο δουλειάς που θα έχουμε μπροστά μας θα είναι αυτό των κανονισμών. Και μαζί με μια σειρά άλλων θεμάτων, θα αποτελέσει βέβαια και το αντικείμενο τη ελληνικής προεδρίας.
Έτσι λοιπόν είχαμε σήμερα πρώτο θέμα να συζητήσουμε εδώ, να πούμε εμείς τι είναι αυτό που σχεδιάζουμε; Ποιο είναι το όραμά μας για τη γεωργία αυτή του μέλλοντος; Ποιος είναι ο σκοπός; Ποιους επιμέρους στόχους έχουμε βάλει; Πώς τους ποσοτικοποιούμε αυτούς τους στόχους; Ποια είναι τα επιμέρους εργαλεία που αναπτύσσουμε και τις προϋποθέσεις που δημιουργούμε, προκειμένου πραγματικά να αξιοποιηθούν σωστά αυτά τα κονδύλια. Επομένως δείξαμε πού είμαστε, πού θέλουμε να πάμε και τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουμε να πάμε εκεί.
Και φυσικά ακούσαμε τις δικές του απόψεις, έστω πώς αυτά τα πράγματα που παρουσιάσαμε ταιριάζουν και ενσωματώνονται στις πολιτικές της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και ο ίδιος είχε την ευκαιρία να μας εξηγήσει πώς και τι το καθένα απ’ αυτά θα συνταίριαζε έτσι ώστε να αξιοποιηθούν.
Αυτός είναι ο κύριος σκοπός τώρα και του ιδίου. Όλες οι χώρες, όλες οι Περιφέρειες της Ευρώπης να κοιτάξουν πώς θα αξιοποιήσουν ορθότερα αυτού του είδους τις δυνατότητες που έχει πλέον η Ευρώπη. Να αντιληφθούν τις αλλαγές που φέρνει η νέα ΚΑΠ και να δουν πώς θα προσαρμόσουν τις εθνικές τους δραστηριότητες σε αυτό.
Ένα δεύτερο που κάναμε σήμερα το πρωί ήταν να ενημερώσουμε ακριβώς για τα ίδια θέματα το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Μας εξέπληξε το πλήθος των βουλευτών που ήρθαν σε αυτή τη συνάντηση, που δείχνει ξανά το ενδιαφέρον των ψηφοφόρων που αντανακλάτε σε αυτό το ενδιαφέρον των υπουργών, των βουλευτών για τη γεωργία και το μέλλον της και τη νέα ΚΑΠ.
Ήρθε λοιπόν από κοινού η Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της ελληνικής Βουλής, μαζί με την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και είχαμε κι εκεί μια πολύ εκτεταμένη συζήτηση. Τέθηκαν πάρα πολλές ερωτήσεις προς τον κ. Επίτροπο και παρά το σύντομο χρονικό διάστημα απήντησε γύρω στις 30 – 40 εξ αυτών. Σχεδόν σε όλες. Ήταν μια πολύ σημαντική συνάντηση.
Τέλος, το τρίτο πράγμα που είχαμε να κάνουμε το οποίο μόλις το τελειώσαμε, ήταν αυτό να συζητήσουμε διμερώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η χώρα μας την ατζέντα, τα θέματα που έχουμε ανοιχτά μπροστά μας και άπτονται της ελληνικής προεδρίας πλέον.
Τώρα από την 1/1/2014, όπως ξέρετε, η Ελλάδα αναλαμβάνει την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Έλληνας Υπουργός θα προεδρεύει στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας, Αλιείας κλπ., της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επομένως θέλαμε να δούμε που στεκόμαστε αυτή τη στιγμή, ποια είναι τα ανοιχτά θέματα που έχουμε μπροστά μας, με ποια προτεραιότητα βλέπει τα θέματα αυτά η Ελλάδα, με ποια προτεραιότητα βλέπει τα αντίστοιχα θέματα η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έτσι ώστε να φτιάξουμε από κοινού αυτή την ατζέντα και να κάνουμε ένα χρονοδιάγραμμα ενεργειών, έτσι ώστε να κοιτάξουμε πώς αξιοποιώντας όσο καλύτερα το χρόνο μας. Σας θυμίζω ότι αυτό θέλει επισταμένη προσπάθεια γιατί ο παραγωγικός χρόνος της Προεδρίας μας θα είναι σύντομος, με την έννοια ότι στο τελευταίο μήνα θα έχουμε και τις Ευρωεκλογές. Άρα δεν θα είναι μια πλήρη εξάμηνη δυνατότητα δουλειάς σε ό,τι αφορά εννοώ τις κρίσιμες πολιτικές αποφάσεις, γιατί μετά το τέλος Απριλίου δύσκολα θα πάει κάτι στο Ευρωκοινοβούλιο ενόψει των ευρωεκλογών.
Αυτό κάνει τη δουλειά μας δυσκολότερη, γι’ αυτό και θέλει καλύτερο προγραμματισμό και προετοιμασία και αυτό κάναμε. Είχαμε επίσης την ευκαιρία να συζητήσουμε, μια και βρίσκεται εδώ, πέραν αυτών των θεμάτων, μια σειρά θεμάτων που αφορούν τις διμερείς σχέσεις. Τις σχέσεις δηλαδή της Ελλάδος με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αυτές οι συζητήσεις πήγαν πολύ καλά.
Άρα θέλω και δημόσια, απ’ αυτό το βήμα να τον ευχαριστήσω για την έλευσή του, την καλοσύνη του να συζητήσουμε όλα αυτά τα θέματα, ήταν ένα πολύ παραγωγικό πρωινό και θέλω να πιστεύω ότι αυτή η πολύ καλή συνεργασία που έχουμε μαζί, θα συνεχιστεί και στη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας για όφελος της Ευρώπης και φυσικά της Επιτροπής και της Ελλάδος. Σας ευχαριστώ πολύ.
Επίτροπος Γεωργίας Ε.Ε: Ευχαριστώ  κύριε Υπουργέ. Είμαι στην Αθήνα για δυο λόγους όπως είπατε. Πρώτον, για να έχω τη δυνατότητα να συζητήσω απευθείας με όλους όσοι εμπλέκονται στην εφαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, της οποίας η πολιτική βάση αποφασίσθηκε το Σεπτέμβριο.
Τότε ελήφθη η τελευταία απόφαση πάνω σ’ ένα πλαίσιο το οποίο αρχίσαμε να συζητάμε από το 2011 μαζί και με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για πρώτη φορά, ήταν η πρώτη φορά που το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενεπλάκη στις συζητήσεις για την Κοινή Αγροτική Πολιτική.
Επετεύχθη λοιπόν μια πλήρης συμφωνία εφ’ όλων των σημείων και είναι η πρώτο τομεακή πολιτική για την οποία επετεύχθη πλήρης συμφωνία για τη μεταρρύθμισή της, μετά από τη διευθέτηση του Κοινοτικού Προϋπολογισμού. Είναι μια περίπλοκη πολιτική, βεβαίως, συμφωνήσαμε όμως και όπως είπε ο κ. Υπουργός ως την αρχή της χρονιάς θα έχουμε μια πρώτη δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και από την επόμενη χρονιά θα μπορέσουμε να περάσουμε στις εφαρμοστικές διατάξεις, τους εφαρμοστικούς κανονισμούς.
Έχω τότε, τα κράτη μέλη καλούνται να λάβουν κάποιες αποφάσεις, γιατί σ’ αυτήν τη μεταρρύθμιση για πρώτη φορά, λάβαμε υπ' όψιν μας με πολύ σαφέστατο τρόπο τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των διαφόρων Περιφερειών της Ευρώπης, των διαφόρων τρόπων παραγωγής και υπάρχουν πλέον στοιχεία ευελιξίας τα οποία επιτρέπουν στα κράτη μέλη, εφαρμόζοντας Κοινή Αγροτική Πολιτική με κοινούς κανόνες, να διασφαλίζουν μια υλοποίηση η οποία ταυτοχρόνως να λαμβάνει υπ' όψιν της τις ιδιομορφίες της χώρας και της Περιφέρειας.
Απαντούμε λοιπόν στις ανάγκες σε τοπικό επίπεδο, πράγμα το οποίο σημαίνει ευθύνη στη λήψη κάποιων αποφάσεων και οι Ελληνικές Αρχές, ο κ. Υπουργός σήμερα, οργάνωσαν ένα αναπτυξιακό συνέδριο, όπου συγκεντρώθηκαν βασικοί παίκτες, βασικοί συντελεστές της αγροτικής παραγωγής αλλά και των Περιφερειών της υπαίθρου, που μας επέτρεψε να δούμε το όραμα αλλά και τις συγκεκριμένες αποφάσεις που θα κληθούν να λάβουν με υπεύθυνο τρόπο όλοι αυτοί οι άνθρωποι μέσα στους επόμενους μήνες.
Παρουσιάστηκαν και προ των εκπροσώπων του ελληνικού λαού στο Κοινοβούλιο για να συζητήσουν το ίδιο πράγμα, η Κοινή Αγροτική Πολιτική αποφασίζεται σε κοινοτικό επίπεδο άρα είναι οι Υπουργοί στο Συμβούλιο που αποφασίζουν το περιεχόμενο της πολιτικής, αλλά υπάρχουν πάρα πολλές πτυχές οι οποίες ενδιαφέρουν τα Εθνικά Κοινοβούλια.
Και ήταν μια μορφή αν θέλετε σεβασμού και διαφάνειας το να παραστώ προ των βουλευτών για να εξηγήσω όλα τα στοιχεία εκείνα τα οποία δεν ήταν απολύτως σαφή ακόμα. Πριν από ένα χρόνο και κάτι παραπάνω είχα την ευκαιρία για άλλη μια φορά να έρθω στην Ελληνική Βουλή για να εξηγήσω τι θέλαμε να κάνουμε με τη μεταρρύθμιση, τώρα ήρθα για να πω ποια είναι τ’ αποτελέσματα αυτής της δουλειάς και τι φέρνει στην Ελλάδα, πέραν των πιστώσεων που δεν έχουν αλλάξει πολύ για την Ελλάδα.
Υπάρχει μια ελαφρά μείωση αλλά δεν είναι πολύ σημαντική, μολονότι η Ευρωπαϊκή Ένωση πέρασε από τα 15 κράτη μέλη στα 28 και παρά αυτό, παρά τη δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως γνωρίζετε, κατορθώσαμε να κρατήσουμε έναν σημαντικό προϋπολογισμό για την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τις πολιτικές της και για την Ελλάδα. Μολονότι, επαναλαμβάνω, είναι περισσότερες οι χώρες οι οποίες θα πρέπει να επωφεληθούν, ενός μικρότερου συνολικά προϋπολογισμού.
Για τη γεωργία, για την Ελλάδα, το σύνολο των πιστώσεων είναι πολύ κοντά σ’ αυτά που είχε στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο. Επιπλέον όμως, έχουμε τώρα όλα αυτά τα νέα στοιχεία τα οποία επιτρέπουν να ληφθεί καλύτερα υπ' όψιν η ιδιομορφία της παραγωγής στις ελληνικές Περιφέρειες.
Και βέβαια μέσα στους επόμενους μήνες θα ληφθούν οι ανάλογες αποφάσεις, είμαι απολύτως βέβαιος γι’ αυτό, ο κ. Υπουργός συμμετείχε σε όλη αυτή τη μακρά περίοδο διαπραγματεύσεων, γνωρίζει συνεπώς το περιεχόμενο των συζητήσεων, ξέρει τα σημαντικά σημεία, οι μικρές εκμεταλλεύσεις, οι μεσογειακές καλλιέργειες, τα θέματα των βοσκοτοπιών, όλα αυτά τα πράγματα τα οποία βρίσκουμε τώρα στη μεταρρύθμιση και άρα θα υπάρξουν σημαντικές αποφάσεις, οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπεύθυνα για να διασφαλίσουμε ακριβώς την πλήρη εξόπλισή τους.
Ήταν μια πολύ παραγωγική ημέρα, συμφωνώ, και πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και μπροστά σε πολιτικούς άντρες, αλλά και σε εκπροσώπους των επαγγελματικών Οργανώσεων και των Περιφερειών της Ελλάδας.
Η Ελλάδα έχει πάρα πολλά πλεονεκτήματα. Έχει ένα τεράστιο δυναμικό ποιότητας το οποίο θα πρέπει να εκμεταλλευθεί. Αυτές τις τελευταίες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέγραψε το 100ο προϊόν με Γεωγραφική Ένδειξη Προελεύσεως, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι έχουμε 100 ελληνικά προϊόντα τα οποία προστατεύονται στην ευρωπαϊκή αγορά,
Εδώ έχουμε ένα ελαιόλαδο της Μεσσαράς. Με το ελαιόλαδο της Μεσσαράς λοιπόν, η Ελλάδα έχει πλέον 100 προστατευόμενα προϊόντα ΠΟΠ, μολονότι είναι μια μικρομεσαία χώρα, αν τη συγκρίνουμε με την Ισπανία ας πούμε ή με τη Γαλλία. Αναλογικά λοιπόν η Ελλάδα έχει περισσότερα ΠΟΠ από αυτές τις χώρες.
Τι σημαίνει αυτό; Είναι μια σαφής ένδειξη της ποιότητας των ελληνικών αγροτικών προϊόντων και σημαίνει ότι παρά την Κοινή Αγροτική Πολιτική και με τη βοήθεια της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, αυτά τα προϊόντα θα έχουν διέξοδο σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, 19,7  δις ευρώ για την επόμενη προγραμματική περίοδο, την 7ετία, για την ελληνική γεωργία.
Αυτά τα χρήματα θα μπορέσουν να βοηθήσουν με πάρα πολύ σημαντικό τρόπο, έτσι ώστε η γεωργία να βοηθήσει την ελληνική ανάπτυξη, τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης και έχουμε θαυμάσια παραδείγματα και από το εξωτερικό, την Ιρλανδία, την Πορτογαλία, την Ισπανία, άλλες χώρες που διανύουν δυσκολίες οικονομικές. Παρ’ όλα αυτά βλέπουμε ότι το πλήθος εγκατάστασης νέων γεωργών σ’ αυτές τις χώρες ήταν πολύ υψηλότερο από τον κοινοτικό μέσο όρο.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι παρά την κρίση ή ίσως λόγω της κρίσης ολοένα και περισσότεροι νέοι άνθρωποι προσελκύονται από τη γεωργία, πράγμα το οποίο είναι πολύ σημαντικό σήμερα που η νέα κοινή γεωργική πολιτική δίνει νέες δυνατότητες για να τους βοηθήσουμε.
Συζητήσαμε με τον κ. Υπουργό και με τους συνεργάτες του τις δυνατότητες που θα έχει η Ελλάδα να αναπτύσσει πρωτοβουλίες για τους έξι επόμενους μήνες, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας και είδαμε τις προτεραιότητες της ελληνικής πλευράς αλλά και τις δικές μας για να δούμε τα νομοθετήματα τα οποία θα συζητήσουμε υπό την Ελληνική Προεδρία στο Συμβούλιο Υπουργών.
Αναλογίζομαι ιδιαίτερα τα θέματα των προωθητικών ενεργειών, τις προσαρμογές για τον κανονισμό των οπωροκηπευτικών που επίσης έχει σημασία για την Ελλάδα, επίσης την προσαρμογή του κανονισμού για τις υπέρ - περιφερειακές περιοχές της Ευρώπης και υπάρχει ειδικό εργαλείο και για τα νησιά του Αιγαίου.
Θα μιλήσουμε επίσης για έρευνα και ανάπτυξη και καινοτομία, ο κ. Υπουργός εξάλλου μαζί με άλλους δύο συναδέλφους του ανήκουν σε μία ομάδα υψηλού επιπέδου που συζητά τα θέματα καινοτομίας για το νέο ευρωπαϊκό μέσον για την καινοτομία και την ανάπτυξη, όλα αυτά βέβαια θα τα συζητήσουμε καθ΄ όλη τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας. Σας ευχαριστώ.
Δημοσιογράφος: Κύριε Επίτροπε, θα ήθελα να σας θέσω δύο ερωτήσεις. Η μία ερώτηση αφορά την προώθηση εξαγωγών αγροτικών προϊόντων. Όπως ίσως γνωρίζετε, ο εξαγωγικός τομέας στην Ελλάδα έχει αποδειχθεί ως η ατμομηχανή για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Θα ήθελα να σας ρωτήσω ποια είναι η πολιτική στο νέο δημοσιονομικό πλαίσιο, δηλαδή την προσεχή επταετία, για την προώθηση των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων, αν αυτά τα προϊόντα έχουν μια ιδιαίτερη μεταχείριση στις χώρες με τις οποίες η Ευρωπαϊκή Ένωση συνάπτει και έχει συνάψει συμφωνίες ελευθέρων συναλλαγών και πως επιλέγονται τα προϊόντα από κάθε χώρα. Αυτή είναι η μία ερώτηση που αφορά τις εξαγωγές.
Η άλλη ερώτηση αφορά τους νέους. Όπως ξέρετε υπάρχει μεγάλη ανεργία σ’ εμάς, πάνω από 60% και μια δυναμική παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα των νέων αγροτών θα ήταν ευπρόσδεκτη, θα ήταν ως μάνα εξ ουρανού. Παράλληλα θέλω να σας ρωτήσω αν από τα 120 δισεκατομμύρια που υπολογίζετε για τη νεολαία γενικά αν εκεί ο αγροτικός τομέας έχει κάποια συμμετοχή γενναία.
.
Επίτροπος Γεωργίας Ε.Ε.: Για την προώθηση των αγροτικών προϊόντων πρέπει να πω ότι θα είναι η πρώτη φορά που θα υπάρχει ένα εργαλείο το οποίο θα επιτρέπει την προώθηση των «αγροδιατροφικών» προϊόντων στις εξωτερικές αγορές.
Υπάρχει εργαλείο και για την προώθηση εσωτερικά, αλλά αυτό αφορά κυρίως την πληροφόρηση των καταναλωτών και αφορά κυρίως καμπάνιες πληροφόρησης στην εσωτερική αγορά. Στην εξέλιξη αγορά όμως θα έχουμε πραγματικές καμπάνιες προωθητικές, ιδιαίτερα για τα ποιοτικά προϊόντα.
Σε όλες τις εμπορικές συμφωνίες που υπογράφουμε τώρα με τρίτες χώρες ζητάμε μία αυξημένη προστασία για τα προϊόντα τα ευρωπαϊκά τα οποία έχουν γεωγραφική ένδειξη προέλευσης και θα δούμε τώρα τι θα αποφασίσει το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη σχετική πρόταση την οποίαν θα υποβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου εμείς θεωρούμε ότι μπορούμε να έχουμε προώθηση πακέτων προϊόντων τα οποία θα περιλαμβάνουν προϊόντα από δύο-τρία κράτη-μέλη. Μπορούμε να συνδυάσουμε ας πούμε τυριά με κρασιά ή άλλα είδη προϊόντων.
Και βέβαια θα ασχοληθούμε κυρίως με τις μεγάλες αναδυόμενες αγορές, εκεί όπου η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εμπορικές συμφωνίες ή διαπραγματεύεται νέες συμφωνίες, ακριβώς για να υπάρχουν και ρήτρες προστασίας των προϊόντων με Γεωγραφική Ένδειξη Προέλευσης.
Ήμουνα στην Κίνα για αυτήν ακριβώς τη δουλειά και αυτή τη στιγμή διαπραγματευόμαστε με την Κίνα μία ευρεία συμφωνία για την προστασία των αντίστοιχων αυτών προϊόντων και σε τρεις εβδομάδες θα είμαι στην Ιαπωνία. Με τη Νότιο Κορέα ήδη έχουμε μία συμφωνία που είναι υπέρ του «αγροδιατροφικού» τομέα της Ευρώπης, θα έχουμε λοιπόν διαπραγματεύσεις και με την Ιαπωνία τώρα.
Θα υπάρξει ένα Ταμείο το οποίο θα διαχειρίζεται ένας ευρωπαϊκός φορέας βάσει προκηρύξεων, άρα δεν είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία θα επιλέγει και θα πει να χρηματοδοτήσετε την προώθηση αυτού του προϊόντος ή του άλλου, θα βάλουμε τις αγορές εκεί όπου θα παρέμβουμε και μετά με διαγωνισμούς οι παραγωγοί οι ίδιοι θα συμμετέχουν αφού θα οργανωθούν υποδεικνύοντας ποιες αγορές τους ενδιαφέρουν, έτσι ώστε να επωφεληθούν με τον μέγιστο τρόπο.
Η μεγάλη διαφορά με το τι συμβαίνει τώρα, είναι ότι παραδείγματος χάρη εάν θέλουμε να προάγουμε το ευρωπαϊκό κρασί στο εξωτερικό, εάν θέλουμε να κάνουμε κάτι για τα οπωροκηπευτικά, πάντοτε εξαρτάται από συγκεκριμένους τομείς, ενώ τώρα καλύπτουμε όλα τα προϊόντα και τους συνδυασμούς τους, σε πακέτα ή μη. Μας ενδιαφέρει δηλαδή και ο όγκος τον οποίον μπορούν να παρουσιάσουν τα αγροτικά προϊόντα της Ευρώπης.
Για τους νέους αγρότες είναι η πρώτη φορά που έχουμε μία πραγματική πολιτική, η οποία θα υποστηρίζει την εγκατάσταση των νέων γεωργών. Η υποστήριξη πλέον δεν είναι προαιρετική για τα κράτη-μέλη, είναι υποχρεωτική, όλα τα κράτη-μέλη θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένα μέτρα για να υποστηρίζουν την εγκατάσταση των νέων αγροτών κι αυτό όχι μόνον μέσω του προγράμματος της ανάπτυξης της υπαίθρου, αλλά και με συγκεκριμένες ενισχύσεις οι οποίες μπορούν να φτάσουν και τις 70 .000 ευρώ ανά νέο αγρότη που εγκαθίσταται.
Και ταυτοχρόνως κάποια πράγματα που σκεφτόμαστε στο πλαίσιο του 1ου Πυλώνα  σαν  πρόσθετη ενίσχυση μετά από την εγκατάσταση για την πρώτη πενταετία λειτουργίας της εκμετάλλευσής του. Άρα πριν για την εγκατάσταση για να επενδύσει πριμ που θα επιδοθεί την πρώτη πενταετία και μάλιστα με ύψος συγχρηματοδότησης,  ανώτερο από τις άλλες συγχρηματοδοτήσεις κατά 10%. Άρα συνεπώς μιλάμε για ένα πραγματικό πακέτο υποστήριξης των νέων αγροτών πλέον.
Δημοσιογράφος: Θέλω να ρωτήσω τον κ. Επίτροπο αν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει συμφωνήσει μέσω της συμμετοχής της στην τρόικα, στο να συμψηφιστούν οι ευρωπαϊκές επιδοτήσεις στους Έλληνες αγρότες με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους προς το ασφαλιστικό του Ταμείο, τον ΟΓΑ. Σας ρωτώ, διότι για να παρακαμφθεί η ενωσιακή νομοθεσία η οποία όπως είναι ευρέως γνωστό ισχύει η αρχή της απόδοσης των επιδοτήσεων εις το ακέραιο, ο Πρόεδρος του ΟΓΑ έχει δηλώσει ότι οι επιδοτήσεις θα χαρακτηρίζονται στο εξής ατομικά κεφάλαια του κάθε ασφαλισμένου αγρότη. Θα ήθελα το σχόλιό σας. Ευχαριστώ.
Επίτροπος Γεωργίας Ε.Ε: Εγώ έχω την ευθύνη μιας Κοινής Γεωργικής Πολιτικής η οποία εφαρμόζεται σε 28 κράτη - μέλη. Το κάθε κράτος – μέλος έχει μια φορολογική και δημοσιονομική πολιτική, που είναι το ίδιον της Ελλάδας, που δεν είναι ίδια με τη Γερμανία ή με την Ισπανία ή με κάποιο άλλο κράτος – μέλος.
Αυτές είναι εθνικές πολιτικές,  δεν είναι κοινοτικές πολιτικές. Εγώ δεν μπορώ να διαπραγματευτώ και δεν είναι ο ρόλος μου το πως θα αποφασίσει το κάθε κράτος – μέλος να εφαρμόσει κάποια στοιχεία της δημοσιονομικής ή της φορολογικής πολιτικής .Το μόνο το οποίο μπορώ να πω είναι ότι αυτές οι ενισχύσεις είναι ενισχύσεις για τους γεωργούς. Δεν είναι ενισχύσεις για τον οποιοδήποτε δημόσιο φορέα, είτε συλλέγει φόρους είτε συλλέγει οποιοδήποτε άλλο χρέος των αγροτών.
Εάν σε εθνικό επίπεδο υπάρξει απόφαση για κάποιο αντισταθμιστικό τρόπο ο οποίος θα χρησιμοποιεί αυτές τις ενισχύσεις, θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο γράμμα και στο πνεύμα των σχετικών κοινοτικών διατάξεων. Και όλες αυτές οι αποφάσεις ούτως ή άλλως υπό κανονικές συνθήκες πρέπει να κοινοποιούνται εκ των προτέρων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εάν αποφασίσει το κράτος – μέλος να χρησιμοποιήσει τα χρήματα τα οποία πρέπει να λάβει ο γεωργός για οποιονδήποτε άλλο σκοπό, πέρα του να τα δώσει απ' ευθείας στον γεωργό.
Αυτά τα χρήματα δεν πάνε στο ελληνικό κράτος. Αυτά τα χρήματα αφορούν ένα τελικό ωφελούμενο που είναι ο Έλληνας γεωργός. Και λέω Έλληνας, το ίδιο ισχύει βεβαίως για όλα τα κράτη  - μέλη. Εάν το κράτος – μέλος αποφασίσει οτιδήποτε σχετικό, πρέπει να πληροφορήσει εγκαίρως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όχι την τρόικα, η τρόικα είναι άλλο πράγμα. Εγώ έχω την ευθύνη της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας, εγώ έχω την ευθύνη της εφαρμογής της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής, η οποία θα πρέπει να εφαρμόζεται  με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα κράτη - μέλη. Στην Κοινή Γεωργική Πολιτική η Ελλάδα έχει τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις όπως όλα τα άλλα κράτη - μέλη.
Δημοσιογράφος: Μιλήσατε πριν για το θέμα της εξασφάλισης στις αγορές του εξωτερικού των προϊόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ποια είναι η θέση σας για την εμπορική συμφωνία που συζητείται να υπογραφεί με τον Καναδά για το θέμα της φέτας, πρώτον. Και μια δεύτερη ερώτηση είχατε αναφέρει πριν κάποια χρόνια για ένα πακέτο στήριξης του ελαιολάδου. Αυτό έχει παγώσει αυτή τη στιγμή, έχετε κάτι νεώτερο; Θα περιμένουμε κάτι νεώτερο;
Επίτροπος Γεωργίας ΕΕ: Για τη συμφωνία με τον Καναδά να σας πω ότι είμαστε στην τελική φάση. Το χειρίζεται ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ο Καναδός Πρωθυπουργός και μόλις οριστικοποιηθούν τα τελευταία σημεία, θα μπορέσω να σας δώσω περισσότερες λεπτομέρειες.
Ούτως ή άλλως οι γεωγραφικές ενδείξεις προέλευσης περιλαμβανομένης βεβαίως και της φέτας, μετά από την υπογραφή αυτής της συμφωνίας, σε κάθε περίπτωση θα είναι καλύτερα προστατευμένα τα προϊόντα αυτά, από ό,τι σήμερα στην καναδική αγορά. Σήμερα δεν υπάρχει καμία προστασία γι' αυτά τα προϊόντα στον Καναδά, προστατεύονται στις ευρωπαϊκές αγορές αλλά όχι στον Καναδά. Όταν υπογραφεί η συμφωνία, θα προστατεύονται καλύτερα.
Για το ελαιόλαδο, το πακέτο ενίσχυσης δεν έχει «παγώσει» όπως είπατε. Κατ' αρχάς στη μεταρρύθμιση έχουμε λάβει ορισμένες πρόνοιες, οι οποίες δεν υπήρχαν και οι οποίες ενισχύουν τη δυνατότητα των παραγωγών ελαιολάδου να υπερασπιστούν την παραγωγή τους στις αγορές. Αναθεωρήσαμε τον ορισμό της τιμής παρέμβασης για το ελαιόλαδο και επίσης για τον παραγωγό προβλέπουμε ότι μπορεί να διαπραγματεύεται συμβόλαια. Συλλογική διαπραγμάτευση συμβολαίων για να γίνεται καλύτερη διαχείριση της προσφοράς σε σχέση με την υπάρχουσα ζήτηση. Πράγμα, το οποίο δεν υπήρχε στον παλαιό κανονισμό. Άρα εν πάσει περιπτώσει προβλέπουμε περισσότερα εργαλεία προς όφελος των παραγωγών.
Επίσης υπάρχουν περισσότερα εργαλεία για τις προδιαγραφές και για τον ποιοτικό έλεγχο και το μόνο το οποίο πάγωσε όντως, διότι εκεί πιστεύω ότι για να εφαρμοστεί σε επίπεδο Κοινής Αγοράς χρειάζεται να το εξηγήσουμε καλύτερα στους καταναλωτές, αφορά το θέμα της πλήρωσης των φιαλών ελαιολάδου στα εστιατόρια. Εκεί ξέρετε ότι υπήρξαν αντιδράσεις από πλευράς των κρατών – μελών που δεν ήταν παραγωγοί ελαιολάδου, προτού επιβάλλουμε λοιπόν τέτοια μέτρα θα πρέπει πρώτα απ' όλα να υπάρξει διαφάνεια και να εξηγήσουμε.
Όλα τα άλλα όμως θέματα σε σχέση με τις προδιαγραφές, σε σχέση με τις ετικέτες, τη σήμανση, σε σχέση με τις νέες τεχνολογίες εντοπισμού μεθόδων νοθεύσεως, όλα αυτά έχουν συζητηθεί έχουν αποφασιστεί και θα αποτελέσουν αντικείμενο αποφάσεων μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Όλα αυτά τα οποία συζητήσαμε επίσης στο πλαίσιο της Διεθνούς Επιτροπής Ελαιολάδου. Επίσης έχουν περάσει στη δική μας νομοθεσία και σκοπεύουμε να ζητήσουμε ενίσχυση αυτών των θεσμικών οργάνων και παρεμβάσεων, προς όφελος του τομέα του ελαιολάδου.
Υπουργός: Μια και συζητούμε το θέμα της φέτας, θα μου επιτρέψετε να διευκρινίσω κάτι. Εξήγησε πολύ καλά ο κ. Επίτροπος ορισμένα πράγματα, γιατί γίνεται μεγάλη παρεξήγηση τώρα και από εσάς και γίνεται λανθασμένη πληροφόρηση του κόσμου.
Η Ευρώπη μέσα στα σύνορά της έχει αυτούς τους κανόνες και έχει τον τρόπο να προστατεύσει την αγορά της σε αυτούς τους κανόνες. Δηλαδή αν η Ευρώπη αποφάσιζε «ναι εμείς θα δίνουμε προϊόντα με γεωγραφικές ενδείξεις, θα δίνουμε σήματα για το βιολογικό», σας είπε άλλωστε εμείς τα έχουμε συζητήσει εκτεταμένα αυτά ότι έρχονται και τα νέα σήματα με τα παραδοσιακά προϊόντα άμεσης διάθεσης τα ορεινά τα νησιωτικά και τα λοιπά.
Όμως τώρα τι γίνεται; Εκτός των ευρωπαϊκών συνόρων δεν ισχύει τίποτε από αυτούς τους κανόνες που η Ευρώπη θέτει μέσα στους κανόνες της. Άρα ούτε έχει και κανένα δικαίωμα η Ευρώπη να πει τι θα κάνει ο Καναδάς, ποια προϊόντα ή ποια σήματα θα έχει και τα λοιπά. Η προσπάθεια που γίνεται τώρα μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Καναδά είναι να δουν αν μπορούν αυτοί οι μεγάλοι Οργανισμοί να έρθουν σε μια συμφωνία έτσι ώστε και εμείς να δούμε αν θα σεβόμαστε κάποια σήματα ή κανόνες της καναδικής αγοράς αύριο της αμερικανικής μετά της κινεζικής, της ρωσικής και ούτω καθ’ εξής και αν αυτοί θα σεβαστούν τους δικούς μας κανόνες.
Άρα γι' αυτό ήθελε να τονίσει είναι ότι από αυτό που γίνεται σήμερα ό,τι καταφέρουμε θα είναι πολύ καλύτερο. Γιατί σήμερα δεν έχουμε καμία δυνατότητα παρέμβασης.
Θέλω όμως και πήρα το λόγο μόνο για το δεύτερο που ήθελα να πω, ότι ακούγεται πολύ ότι εάν δεν καταλήξουν στη συμφωνία και δεν σεβαστεί πλήρως ο Καναδάς αυτό τον κανόνα, θα γεμίσει η Ευρώπη καναδέζικη φέτα. Δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Δεν πρόκειται να αλλάξει η Ευρώπη τους κανόνες της εντός της αγοράς.
Γίνεται  προσπάθεια επέκτασης των κανόνων της Ευρώπης και στην καναδική αγορά. Ουαί και αλίμονο εάν με αυτή τη συζήτηση πολύς κόσμος νομίζει ότι θα αλλάξουν οι κανόνες σεβασμού της ελληνικής φέτας, ή οποιοδήποτε άλλο από τα 100 μόνο ελληνικά προϊόντα. Σκεφτείτε πόσα άλλα έχει η Ιταλία. Ήθελα να το διευκρινίσω αυτό για να πληροφορούμε σωστότερα τον κόσμο να μην νομίζει ότι συμβαίνει και το αντίθετο.
Επίτροπος Γεωργίας ΕΕ: Και μάλιστα, όπως πολύ σωστά είπε και ο κ. Υπουργός, είναι το εξής, καμία συμφωνία με τρίτη χώρα δεν επιδρά στην ήδη ισχύουσα νομοθεσία στην εσωτερική μας αγορά. Στην εσωτερική μας αγορά η προστασία είναι δεδομένη. Είτε μιλάμε για προσπάθεια νόθευσης ή απομίμησης ευρωπαϊκής προέλευσης, ή εξωτερικής, η προστασία είναι δεδομένη. Επίσης για το ελαιόλαδο του Μεσσαρά, από τη στιγμή που αυτό το προϊόν έχει καταγραφεί, κανένα άλλο λάδι δεν θα μπορεί να διατίθεται στην ευρωπαϊκή αγορά με την επωνυμία Μεσσαράς. Ας είναι ιταλικό, ας είναι ελληνικό, ας είναι ισπανικό, ή ας είναι αμερικάνικο ή ας είναι αλγερινό ή από οπουδήποτε.
Η ευρωπαϊκή αγορά ήδη προστατεύεται. Η ελληνική φέτα προστατεύεται ήδη στην ευρωπαϊκή αγορά από τη στιγμή που έχει ονομασία προέλευσης. Αυτό που κάνουμε με αυτές τις εμπορικές συμφωνίες είναι ότι θέλουμε να πείσουμε τους εταίρους μας να δεχτούν τους δικούς μας κανόνες στη δική τους επικράτεια. Γιατί αυτά τα συστήματα έως τώρα είναι καθαρώς ευρωπαϊκά, δεν είναι τα ίδια αλλού εάν υπάρχουν. Προσπαθούμε να πείσουμε τους εταίρους μας να αποδεχτούν τους κανόνες μας και να προστατεύσουν τα δικά μας προϊόντα στην δική τους επικράτεια, στην δική τους αγορά.
Σε ορισμένες χώρες καταφέραμε να έχουμε μια προστασία αντίστοιχη με το επίπεδο προστασίας που έχουμε στην Ευρώπη. Σε άλλες χώρες, όπου αυτά τα προϊόντα προϋπήρχαν, προσπαθούμε να διαπραγματευτούμε. Να επέλθει μια συμφωνία, έτσι ώστε τουλάχιστον από τη στιγμή που θα υπογραφεί η συμφωνία, θα έχουμε μια πιο δυνατή προστασία από αυτή που υπάρχει σήμερα.
Υπ’ αυτήν την έννοια λέω λοιπόν ότι εν πάση περιπτώσει από τη στιγμή που θα υπογράψουμε μια συμφωνία με τον Καναδά, η κατάσταση για την ελληνική φέτα θα είναι σίγουρα καλύτερη στην καναδική αγορά, απ’ ό,τι σήμερα.
Η διαπραγμάτευση είναι για να επιτύχουμε τον υψηλότερο δυνατό βαθμό προστασίας, αλλά η διαπραγμάτευση είναι διαπραγμάτευση. Εμείς έχουμε τα δικά μας συμφέροντα, στον Καναδά υπάρχουν άλλα συμφέροντα, θα πρέπει να βρούμε μια μέση οδό.
Η υπόθεση είναι για μένα σε όλες τις εμπορικές συμφωνίες, είναι ότι θα έχουμε ένα κομμάτι που θα αφορά τα προϊόντα γεωγραφικής προέλευσης, για τα οποία θέλουμε να έχουμε ένα κάποιο βαθμό προστασίας. Αυτό συνέβη και με τη Νότια Κορέα, όπου τα τυριά μας σήμερα προστατεύονται. Αυτό θα γίνει και με την Ιαπωνία με την οποία ακόμη διαπραγματευόμαστε. Αυτό θα συμβεί με την Ινδία με την οποία έχουμε ξεκινήσει διαπραγματεύσεις και με την Κίνα που δεν έχουμε εμπορική συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών, αλλά ξεκινήσαμε μια διαπραγμάτευση καθαρά για τα προϊόντα γεωγραφικής προέλευσης. Για να προστατεύονται αυτά τα προϊόντα τα συγκεκριμένα πάνω στην κινεζική αγορά. Οι κινεζικές αρχές θα υποχρεώνονται να τηρήσουν αυτή τη συμφωνία, να δουν κατά πόσο τηρείται αυτή η συμφωνία εσωτερικά στην κινεζική αγορά., χωρίς επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά.
Δημοσιογράφος: Εγώ θα ήθελα να πω ότι υπάρχει ένα πρόβλημα εδώ στην Ελλάδα που έχει να κάνει αφ’ ενός με τους νεοεισερχόμενους οι οποίοι ήταν στην ηλικία των 40 - 50, ή και 40 – 55, άνθρωποι οι οποίοι έμειναν άνεργοι, θέλανε να μείνουν στην παραγωγή. Σας το είχε θέσει ο Έλληνας Υπουργός – απ’ όσο ξέρω- στην Ευρώπη. Δυστυχώς όμως αυτό το πράγμα δεν πέρασε και αυτό είναι κακό και για όλες τις χώρες του νότου, διότι υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι θέλουν να στραφούν στη γεωργία, έχουν ένα κεφάλαιο πολιτισμικό από άλλους χώρους που μπορεί να βοηθήσει καλύτερα και παρ’ όλα αυτά δεν πέρασε και τι μπορεί να γίνει από εδώ και μπρος, σε σχέση και με τα άλλα διαρθρωτικά ταμεία. Αυτό είναι το ένα κομμάτι.
Το δεύτερο κομμάτι είναι ότι βλέπουμε ότι ξένα funds μπαίνουν στη γεωργία. Δηλαδή η Κίνα αγοράζει –εντός εισαγωγικών- γη, εάν θα επιδοτούνται αυτοί, όχι στην Ελλάδα, σε άλλες χώρες. Αν αυτοί θα επιδοτούνται με ευρωπαϊκά εργαλεία, έτσι ώστε να φτιάχνουν τα δικά τους προϊόντα εδώ, για να φεύγουν πάλι έξω, ουσιαστικά θα είναι ο δεντρόκηπος της Κίνας η Ευρώπη, ή εν πάση περιπτώσει οι βαλκανικές χώρες.
Και το τρίτο σημείο είναι τι γίνεται σε σχέση με το θέμα της χρηματοδότησης, γιατί εμάς πάρα πολλά πράγματα δεν προχώρησαν όχι με υπαιτιότητα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά με το γεγονός ότι η Ελλάδα, το τραπεζικό της σύστημα ήταν σε απόλυτη πτώση με αποτέλεσμα πάρα πολλοί άνθρωποι που θέλανε να μπούνε σε προγράμματα, καλοί παραγωγοί, να έχουν βγει εκτός αγοράς, να έχουν μείνει καταχρεωμένοι, γιατί δεν μπορεί να τους χρηματοδοτήσει το πιστωτικό σύστημα. Εάν όπως κάνατε κουμπαρά σε άλλα πράγματα, εάν έχετε σκοπό να κάνετε και ένα κουμπαρά με βάση τους εφαρμοστικούς κανονισμούς.
Υπουργός: Να δώσω μια είδηση  για το τελευταίο. Έχουν ολοκληρωθεί ήδη οι συμφωνίες και εντός των ημερών θα ανακοινώσουμε τη δημιουργία του αγροτικού ΕΤΕΑΝ. Επομένως δημιουργούμε ένα κεφάλαιο για να λυθούν  γρήγορα τα προβλήματα εγγυοδοσίας των νέων αγροτών, ιδιαίτερα στα σχέδια βελτίωσης, των μεταποιητικών βιομηχανιών που εντάχθηκαν στα μέτρα μεταποίησης. Βάζουμε εμείς κάποια χρήματα, κάποια χρήματα η τράπεζα και δημιουργούν ένα fund της τάξεως των 250 – 260 εκατομμυρίων ευρώ με πολύ χαμηλό επιτόκιο για να λυθεί το πρόβλημα της ρευστότητας. Σας θυμίζω ότι στη νέα ΚΑΠ γι’ αυτά τα χρήματα και μέχρι ένα ορισμένο ποσό, δεν θα χρειάζονται εγγυήσεις για να πάρει ένας νέος το ξεκίνημα των χρημάτων που απαιτούνται για να ξεκινήσει μια δουλειά στη γεωργία.
Επίτροπος Γεωργίας Ε.Ε: Για το θέμα της εγκατάστασης των μη νέων αγροτών, να τους αποκαλέσουμε έτσι γενικότερα, πρέπει να έχουμε στοχευμένες δράσεις. Τα μέσα που έχουμε δεν είναι απεριόριστα. Άρα αναγκαστικά θα θέσουμε προτεραιότητες για την Κοινή Αγροτική Πολιτική όλοι μπορούν να εγκατασταθούν, αλλά σε ποιον θα δώσουμε περισσότερα, είναι θέμα προτεραιότητας. Εμείς είπαμε λοιπόν ότι θα είναι οι νέοι, γιατί ο νέος ο οποίος εγκαθίσταται θα πάρει 70.000 ευρώ και θα καθίσει εκεί για κάποιες δεκαετίες.
Εάν πάει κάποιος στα 50 του, 60 του να ξεκινήσει μια γενική εκμετάλλευση, δεν ξέρω κατά πόσο μπορούμε να τον στηρίξουμε με τον ίδιο τρόπο όπως και το νέο, γνωρίζοντας ότι η προοπτική που έχει ο άνθρωπος είναι παντελώς διαφορετική.
Και βέβαια, κάποιος ο οποίος θέλει στα 45 του ή στα 50 του να εγκατασταθεί, έχει άλλα εργαλεία, άλλα μέσα της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Θα μπορέσουμε να τον υποστηρίξουμε για τις επενδύσεις του π.χ. Θα μπορέσουμε να τον υποστηρίξουμε για την παραγωγή του με τις άμεσες ενισχύσεις, όπως όλοι οι άλλοι.
Αλλά όντως, το πριμ στην εγκατάσταση, επιλέξαμε να το δώσουμε στοχευμένα προς τους νέους. Επαναλαμβάνω όμως, όλοι μπορούν να εγκατασταθούν και θα τους υποστηρίξουμε. Αλλά απλώς δε θα είναι τόσο προνομιακή αυτή η στήριξη όσο για τους νεότερους.
Για το θέμα των ξένων επενδύσεων, η Κοινή Αγροτική Πολιτική διαχειρίζεται την αγροτική παραγωγή. Αλλά βεβαίως η εδαφική πολιτική ανήκει στα κράτη μέλη. Εμείς δεν έχουμε κοινή πολιτική διαχείριση των γαιών. Η Ελλάδα έχεις τους δικούς της κανόνες για την πρόσβαση στη γη. Άλλους κανόνες έχει η Γαλλία, άλλους το Ηνωμένο Βασίλειο κτλ..
Άρα, αυτό το θέμα της πρόσβασης στην παραγωγική γη από πλευράς των ξένων επενδυτών, είναι ένα θέμα το οποίο μπορεί και πρέπει να επιλύσουν τα κράτη μέλη με τις δικές τους πολιτικές γαιών. Από τη στιγμή που κάποιος όμως έχει γη,   εμείς δε θα διακρίνουμε εάν το κεφάλαιο ήταν ελληνικής προέλευσης ή εάν είναι ιταλικής προέλευσης ή αν είναι βουλγαρικής προέλευσης ή αν είναι κινεζικής προέλευσης.
Δε θα διακρίνουμε μεταξύ του διαχειριστή και της εθνικότητάς τους. Αν έχει γη και παράγει, έχει τους ίδιους κανόνες όπως όλοι οι άλλοι. Φαντάζεστε όμως τι θα γινόταν με τον Έλληνα ο οποίος έχει πάει κι έχει επενδύσει στη Ρουμανία; Επειδή είναι ξένος δηλαδή δε θα τον ενίσχυαν; Γιατί για το Ρουμάνο είναι ξένη επένδυση. Ο Έλληνας που πάει στη Ρουμανία και επενδύσει και παράγει στη Ρουμανία, είναι ξένη επένδυση, είναι ξένος. Είπαμε λοιπόν ότι εμείς δε θα διακρίνουμε στην Κοινή Αγροτική Πολιτική την προέλευση του κεφαλαίου. Και το κράτος μέλος βέβαια στους κανόνες πρόσβασης στη γη, έχει απόλυτη δικαιοδοσία. Αλλά αυτό δεν αφορά εμάς.
Οι συνθήκες δε μας δίνουν τέτοια δυνατότητα. Και το ίδιο συμβαίνει και με τις εξαγωγές. Δε μπορούμε να τις περιορίσουμε ή να τις διακρίνουμε. Τι θα πω, θα πω ας πούμε ότι αν ένας Γάλλος παράγει στην Ελλάδα και εξάγει τα ελληνικά προϊόντα στη Σαουδική Αραβία, θα τα υποστηρίξω αν είναι Κινέζος αυτός που τα παράγει και τα εξάγει στη Σαουδική Αραβία δε θα τον υποστηρίξω;
Εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει στην Κοινή Γεωργική Πολιτική δεν είναι ποιος είναι ο ιδιοκτήτης, είναι ποιος εκμεταλλεύεται τη γη και κατά πόσον τηρεί τη σχετική νομοθεσία.  Όλα αυτά  τα θέματα λοιπόν που αφορούν τα κεφάλαια και τη χρήση των γαιών κτλ. είναι εθνικά ζητήματα. Διότι τα κράτη μέλη δεν έχουν εκχωρήσει μέσω Συνθήκης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αυτή την ευθύνη.
Το θέμα της έλλειψης ρευστότητας: Ο κ. Υπουργός σας έφερε ένα πρώτο στοιχείο απάντησης, εγώ να συμπληρώσω ότι αυτό το Ταμείο Εγγυοδοσίας μπορεί να χρηματοδοτηθεί και από το Πρόγραμμα Ανάπτυξης της Υπαίθρου, διότι προβλέπεται η ενίσχυση κάποιων χρηματοοικονομικών εργαλείων τα οποία διευκολύνουν την πρόσβαση σε πιστώσεις.
Η προκαταβολή ας πούμε την οποία δίνουμε για κάποιες  επενδύσεις είναι μια από αυτές τις διευκολύνσεις. Εάν έρθει κάποιος και παρουσιάσει ένα έργο και εγκριθεί αυτό το έργο, η Αρχή Πληρωμής μπορεί να του προκαταβάλει έως και 50% της αξίας της επένδυσης για να μπορέσει να ξεκινήσει τη δουλειά του και να μη χρειάζεται να πάρει δάνειο 100% από την Τράπεζα. Άρα υπάρχουν δυνατότητες και χαίρομαι που βλέπω ότι η Ελλάδα τα έχει  ήδη λάβει υπ' όψιν της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου