Pages

Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2013

Δήμαρχος Βέροιας: Ναι στη διαφάνεια όχι στην γραφειοκρατία

Με τρανταχτά παραδείγματα που αφορούν τον κυκεώνα της γραφειοκρατίας η οποία αντί να μειωθεί
αυξήθηκε μαζί με τα μέτρα για τη διασφάλιση της Διαφάνειας στον πολύπαθο χώρο της Αυτοδιοίκησης, πραγματοποίησε την εισήγηση της η Δήμαρχος Βέροιας Χ. Ουσουλτζόγλου Γεωργιάδη στην ημερίδα με θέμα «Διαφάνεια στην Τοπική Αυτοδιοίκηση», που διοργάνωσε το Υπουργείο Εσωτερικών και η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπουργείου Δικαιοσύνης σε συνεργασία με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας.
Η Δήμαρχος τόνισε ότι τα μέτρα για τη Διαφάνεια είναι επιβεβλημένα, ωστόσο πρέπει να υπάρξει καλύτερος σχεδιασμός ώστε αυτά να μην διογκώνουν την ήδη επιβαρυμένη με γραφειοκρατικά βάρη Αυτοδιοίκηση.
Μεταξύ άλλων η κ. Ουσουλτζόγλου, αναφέρθηκε στα εξής:
Αρχικά, έντιμα τοποθετούμαστε όλοι υπέρ της Διαφάνειας. Ωστόσο, σήμερα παρατηρούμε πως ενώ όλο και περισσότεροι θεσμοί διαφάνειας ισχύουν, συνεχίζεται η λασπολόγηση σε βάρος της Αυτοδιοίκησης την οποία συγκεκριμένοι κύκλοι χαρακτηρίζουν «θύλακα ανομίας, παραβατικότητας, διαφθοράς κτλ». Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο μέσος πολίτης να αποστασιοποιείται και να απαξιώνει τους θεσμούς που εμφανίζονται αναποτελεσματικοί και τελικά αυτή η απαξίωση επιφέρει τα χειρότερα, δηλαδή την διαμόρφωση μιας στρεβλής αντίληψης για την ίδια τη Δημοκρατία!
Βρισκόμαστε στην καρδιά της οικονομικής κρίσης θα πρέπει να δούμε τι κόστος έχει η γραφειοκρατία που συσσωρεύεται στις πλάτες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Πρέπει να απλοποιηθεί απολύτως η γραφειοκρατία στα ζητήματα κοινωνικής πολίτικης και προσέλκυσης τουρισμού και επενδύσεων.
Πολλά ανακοινωθήκαν κατά καιρούς, τίποτε όμως δεν απέδωσε καρπούς όσο θα ‘πρεπε.
Χρειαζόμαστε έξυπνες κι αποτελεσματικές πρακτικές για να πετύχουμε την αμεσότητα και την ελπίδα.
Σε μια εποχή που βασιλεύουν οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου πρέπει να βρεθούν εκείνοι οι αποτελεσματικοί τρόποι έλεγχου που να διασφαλίσουν διαφάνεια. Αλλά όταν ο άλλος πεθαίνει να μην του λεμέ, πάνε να κανείς αίτηση και να περιμένεις να περάσει από χίλια κύματα. Ή όταν μπορώ με τον α ή β τρόπο να προσελκύσω τουρίστες να μην ψάχνω 3 μήνες στο Ελεγκτικό τον τρόπο να πληρώσω μια απαραίτητη δαπάνη 3 -4 χιλιάδων, για να επισκεφτούν για μια εβδομάδα τον τόπο δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι.     
Σήμερα  για μια δαπάνη 7,2 ευρώ προκειμένου να εφαρμοστεί το γράμμα του νόμου περί Διαφάνειας, χρειάζονται:
- 2 επιτροπές των τριών ατόμων, δηλαδή έξι υπογραφές
- ένας να ασχοληθεί με το πρωτόκολλο παραλαβής.
- άλλος ένας για το γνήσιο της υπογραφής.
- τρεις (3) υπογραφές για τη δέσμευση της πίστωσης.
- τρεις (3) υπογραφές για το φύλλο εκκαθάρισης.
- δυο (2) υπογραφές για το ένταλμα πληρωμής.
και μετά ακολουθείται η διαδικασία της ανάρτησης στο «Διαύγεια’, του εντάλματος, της δέσμευσης πίστωσης κτλ.
Άλλο παράδειγμα:
Για μια προμήθεια 1.000 ευρώ (π.χ. για προμήθεια ειδών σημαιοστολισμού, στεφανιών κτλ), δηλαδή για πράγματα που όλοι προμηθεύονται (εκτός κι αν τα καταργήσουμε), απαιτείται:
Σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών  (ανάρτηση στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων)
Έγκριση  διάθεσης πίστωσης  από το Δημοτικό Συμβούλιο και ψήφιση  της (ανάρτηση διαύγεια) και (ανάρτηση στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων)
Υποβολή προσφορών
Γνωμοδότηση επιτροπής 
Απόφαση Δημάρχου για την απευθείας ανάθεση (ανάρτηση διαύγεια)
Πρωτόκολλο παραλαβής 
Έκδοση χρηματικού εντάλματος  (ανάρτηση στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων)

Προμήθειες πάνω από 1000 ευρώ  αναρτάται και το  συμφωνητικό προμήθειας (ανάρτηση στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων)

Τι πρέπει να γίνει; 
Πρέπει να  βρεθεί άλλος τρόπος ελέγχου π.χ. να μειωθεί ο αριθμός των  αναρτήσεων   (1 ανάρτηση για κάθε προμήθεια) ή   να αλλάξει το όριο του προϋπολογισμού της  ανάθεσης.

Σοβαρά είναι και τα γραφειοκρατικά προβλήματα που προκαλούν μπλοκάρισμα στις υπηρεσίες, όπως:
1) Ζητούνται στοιχεία από τις κεντρικές υπηρεσίες του κράτους για στατιστικά προσωπικού (π.χ. πόσους ΠΕ εργαζόμενους με μεταπτυχιακό και ξένες γλώσσες έχετε) ενώ αυτά τα στοιχεία υπάρχουν ήδη στη βάση του Υπουργείου Εσωτερικών μέσω της Απογραφής των εργαζομένων που έχει ολοκληρωθεί.

2) Ζητούνται μισθολογικά στοιχεία (κόστος μισθοδοσίας, κατηγορία υπαλλήλων, κόστος εργοδοτικών εισφορών κλπ) τα οποία υπάρχουν ήδη στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, εφόσον η μισθοδοσία στέλνει αρχείο πληρωμών σε μορφή xml (ένα είδος αρχείου excel) για την πληρωμή όλων των εργαζομένων (Μονίμων, ΙΔΑΧ, ΙΔΟΧ, έκτακτων αμοιβών, μισθοδοσία Αιρετών κλπ).
Σε αρκετές περιπτώσεις τα στοιχεία αυτά θέλουν χρόνο επεξεργασίας, εφόσον ζητούνται σε συγκεκριμένη μορφή και η υπηρεσία σπαταλά πολύτιμο χρόνο. Επίσης, τέτοια στοιχεία ζητούνται με πολύ μικρά χρονικά περιθώρια παράδοσης, με αποτέλεσμα να μένουν άλλες σημαντικές εργασίες της υπηρεσίας πίσω.
Συνάδελφοι, ενώνω κι εγώ τη φωνή μου μαζί σας:
Κάποιοι πρέπει να ασχοληθούν άμεσα με τη γραφειοκρατία, τις συναρμοδιότητες, την πολυνομία και φυσικά την απλούστευση των διαδικασιών για τη διασφάλιση της Διαφάνειας.
Είναι επείγον για να ανασάνει η αυτοδιοίκηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου